Børnenes Danmark: Drama på Snapchat
Foto: Hans-Christian Lauritzen
Dansklærer Line Nysted bruger timerne på at løse konflikter opstået på de sociale medier.
Skoledag startede med uenighed på socialt medie
Snapchat, Instagram, TikTok og YouTube. Listen over sociale medier i brug i en dansk skoleklasse er lang, og de forskellige medier kan hurtig give problemer for børnene.
For kommunikation på de sociale medier kan være en svær ting, når man går i 6. klasse. På Højene Skole i Hjørring kender de alt til det.
- Der var nogle videoer, som nogle sendte ind, fordi de syntes, de var sjove, og så var der nogle, der syntes, de var trælse, og skrev de, at de skulle stoppe med det, og så blev de lidt uvenner over det, fortæller Nellie Bredkær Klausen fra 6.B på Højene Skole, og hun bakkes op af sin klassekammerat Josefine Færch Carlsson.
- De to syntes, det var sjovt, men vi andre syntes det var lidt irriterende, og så skrev vi til dem, at vi syntes, det var irriterende.
Episoden skete på Snapchat, og den fyldte så meget for børnene i 6.B, at dansklærer Line Nysted var nødt til at få problemerne løst, før undervisningen kunne starte.
- Vi brugte det meste af en time på det her, men vi får jo nogle ting ind omkring sprogbrug og danskfaglige begreber, men vi bygger det op omkring deres verden, fortæller Line Nysted til TV2 Nord.
TV2 Nord lavede en spørgeskemaundersøgelse i 6.B på Højene Skole. Her skulle eleverne sætte kryds ved tre ting, der var vigtige for at få et godt liv. Ingen satte kryds ved sociale medier.
Eleverne skulle også sætte kryds ved de tre ting, der bekymrede dem mest. Kun tre valgte, ”At nogen taler eller skriver grimt til mig på de sociale medier,” som noget, der bekymrede dem.
Alligevel er det et stort emne.
- Det fylder rigtig meget. Det kommer helt naturligt, at vi bliver nødt til at forholde os til det i skoletiden også, påpeger Line Nysted.
Mobiltelefoner er ellers forbudt i skoletiden på Højene Skole. Sådan har det været i fem år. Så det er altså ikke i skoletiden, at problemerne på de sociale medier opstår. Alligevel mener dansklærer Line Nysted, at det er hendes pligt at bruge dansktimerne på at undervise i kommunikation på de sociale medier.
- Jeg skal jo gøre dem klar i henhold til folkeskoleloven til et samfund bagefter, og det her er blevet en del af samfundets spilleregler, og man skal jo kunne være i det, siger Line Nysted til TV2 Nord.
Problemet på Snapchat blev løst, og i 6.B har de lært en hel del om kommunikation på de sociale medier. Eleverne er glade for at få voksenhjælp til at løse konflikterne.
- Det er meget vigtigt, for det er ikke altid, man bare lige selv kan løse det, siger Nellie Bredkær Klausen.
- Jeg synes, det er fedt, for så lærer man, hvordan man skal begå sig derinde, slutter Josefine Færch Carlsson.