Offline i en uge: Gymnasieelever klarer sig uden computere, smartphones og internet
Hjørring Gymnasium er gået offline for at undersøge, hvilken betydning det får for undervisningen og for måden, eleverne er sammen på.
Det er efterhånden svært at forestille sig en hverdag uden mobiltelefon eller computer ved hånden, men det er i denne uge virkeligheden for elever og lærere på Hjørring Gymnasium. Derfor er der hverken computere eller smartphones på elevernes borde til engelskundervisningen i 1.U.
Det er offline-uge på gymnasiet. Det betyder, at både elever og lærere har ladet computere blive hjemme. Telefoner er afleveret, og det er ikke muligt at logge sig på skolens WiFi-netværk.
- Det er lidt anderledes i forhold til hverdagen. Man er vant til at have sin telefon på sig og at bruge den i frikvartererne eller at have sin computer, hvor man kan slå ordene op i stedet for i en ordbog, siger Victor Jensen, som går i 1.U.
Tilbage til fortiden
Hjørring Gymnasium har siden sidste år haft fokus på digital dannelse og adfærd på internettet og på sociale medier. Ugens eksperiment er dog det første – og mest drastiske – af sin slags.
Det, jeg kan høre, er, at der er meget mere snak og hygge på gangene.
Anne Fonnesbech, gymnasielærer
- Det vil det nok synes for vores elever, fordi de er en generation, som ikke har prøvet andet end at have telefonen som forlængelse af deres arm. For nogle – inklusiv mig selv – er det nok mere et spørgsmål om at gå tilbage til tidligere tiders måder at undervise på, siger rektor Elsebeth Gabel Austin.
Eleverne har indtil videre kun været offline en enkelt dag, men på særligt én måde har gymnasiet hurtigt mærket en effekt af at være offline.
- Det, jeg kan høre, er, at der er meget mere snak og hygge på gangene, siger gymnasielærer Anne Fonnesbech.
Håber på vaneændring
Eksperimentet med at være computer- og mobilfri kører resten af ugen. Hjørring Gymnasium håber dog, at oplevelsen af at være offline gør indtryk på eleverne.
- Vi håber på at opnå, at folk får reflekteret lidt over, hvad det vil sige at lære. Altså, hvordan man lærer, når man ikke har en skærm foran sig, hvor der popper alt muligt op, siger Anne Fonnesbech.
- Og så håber vi, at det egentlig danner nogle vaner, så man finder ud af, at det ikke er farligt at snakke sammen face to face i stedet for på Facebook. Der er faktisk nogle gode ting ved at være sociale sammen fysisk, siger Elsebeth Gabel Austin.
I 1.U har den første dag i offline-ugen været en god oplevelse. Derfor er eleverne heller ikke skræmte over, at der venter fire dage mere uden computere, smartphones og WiFi.
- Jeg tror også, det er en god idé for det sociale. Især for 1.g’erne, fordi så kommer man til at snakke meget mere sammen, siger Pernille Skov Christensen fra 1.U.