Succes med mobilforsøg: Eleverne blev rystet sammen med spil

På Hjørring Private Realskole har lærere og elever i 7. klasse nydt godt af et forsøg med at gøre de første uger af skoleåret mobilfri.

Diskussionen har kørt, siden folkeskoleeleverne tidligere i august vendte tilbage til klasselokalerne efter sommerferien: Er det en god idé eller ej at inddrage børnenes telefoner, når de er i skole?

På Hjørring Private Realskole tror man på, at det er en god idé, at eleverne ikke har adgang til deres telefoner i løbet af skoledagen - i hvert fald i starten af året, hvor man måske er startet i en ny klasse og skal vænne sig til nye omgivelser. 

Derfor har de nystartede 7. klasser haft et fuldstændig mobilfrit introforløb, så de 40 nye ansigter i klasserne kunne falde til på en ny måde. Skolen har nemlig udleveret bræt- og kortspil, som børnene kunne mødes over i frikvartererne.

Nyt lydniveau i klasserne

Og den nye tilgang til at ryste klasserne sammen har gjort en forskel. Det fortæller klasselærer i 7.C, Maria Lund Jensen.

- Vi kan jo se, at de kommer hinanden ved. De snakker, hygger og griner sammen, hvilket jo også var meningen, da beslutningen om mobilfri frikvarter for opstarten af 7. årgang blev taget i sin tid, siger Maria Lund Jensen. 

Det har dog medført, at både elever og lærere har skullet vænne sig til et andet lydniveau i klasserne i frikvartererne.

quote Børnene lamer mere, når de er offline, og det lægger man da mærke til, når man kommer ind i klassen efter et frikvarter.

Maria Lund Jensen, klasselærer

- Børn larmer mere, når de er offline, og det lægger man da mærke til, når man kommer ind i klassen efter et frikvarter. Men det er jo sådan, børn er, og det tager ikke længere tid at sætte undervisningen i gang, end hvis de havde siddet med deres iPads eller mobiler, som de jo også lige skal slippe fokus fra, forklarer læreren.

- Supersvært i starten

Selv om børnene næppe selv havde valgt løsningen uden mobiltelefoner, er de alligevel blevet glade for den.

- Det var ret træls til at starte med, for vi måtte egentlig begynde at bruge mobil i frikvartererne fra 7. klasse, så det havde jeg da glædet mig til, fortæller Cecilie fra 7. C.

Men hun og klassekammeraten Milla er enige om, at det har haft en positiv effekt på sammenholdet i klassen at undvære telefonerne det første stykke tid.

-  Altså, det var supersvært i starten, der var det kun mine forældre, der syntes, det var en god idé, men nu er det bare hyggeligt - især når vi spiller Uno i frikvartererne, siger Milla.

Efter den indledende periode uden telefoner har eleverne i 7. klasserne på Hjørring Private Realskole fået lov til at bruge deres telefoner i frikvartererne.


Seneste nyt

fra Nordjylland