Per skal betale 200.000 for en fejl, mens andre fiskere får lov at bryde miljøregler

Foto: Ole Jakobsen / TV 2

Fisker Per Olsen fortæller til TV 2, at han risikerer at gå konkurs på grund af den straf, som fiskerikontrollen giver ham.

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Muslingefiskere i Limfjorden fisker stadig med ulovligt store motorer, selvom styrelse lovede at rette op på den manglende kontrol i sommer.

Fiskerikontrollen ventede, da Per Olesen kom i land på sin fiskekutter på Thorup Strand i september sidste år.

Den ville gerne tjekke hans fiskenet.

Per Olsen fisker fladfisk med et net, hvor maskerne i toppen skal være minimum 14 centimeter lange, så de små fisk kan komme ud.

Fiskerikontrollen målte, at Per Olsens nye fiskenet var otte millimeter for kort.

- Det kom som et chok for mig, for jeg havde netop købt nyt net, for at det skulle være i orden, siger Per Olsen.

Det var maskerne på det her net, der var 8 mm. for korte. Foto: Ole Jakobsen / TV 2

Over for TV 2 bekræfter Cosmos Trawl i Hirtshals, at nettet var lovligt, da Per Olsen købte det, at han var i god tro, og at nettet må være krympet.

Alligevel står fiskerikontrollen nu til at opkræve mellem 150.000 og 200.000 kroner fra Per Olsen, når man regner bøde og konfiskation af net og fangst sammen.

Per Olsen fisker med Snurrevod. Det hører under kategorien skånsomt fiskeri. Ifølge ham har han ikke fanget flere fisk på grund af fejlen, da han fisker fladfisk, som alligevel ikke kan komme ud i toppen af nettet, hvor fejlen var. Foto: Ole Jakobsen / TV 2 Danmark

- Vi kan lukke butikken på grund af det. Og jeg hæfter personligt i virksomheden, så det er da både hus og alting, som det i værste konsekvens kan gå ud over, siger Per Olsen.

Han synes, beløbet er ”rystende højt”. Især når man ser på, hvordan fiskerikontrollen, som hører under Fiskeristyrelsen, behandler andre fiskere:

- Det er vildt uretfærdigt, at vi nærmest skal miste livet økonomisk, og at de andre bare kan fiske videre, som om der ikke var sket noget.

- Ikke ens for alle

Per Olsen henviser til muslingefiskerne i Limfjorden.

Selvom Fiskeristyrelsen gentagende gange er blevet advaret om, at flere muslingeskibe har ulovligt store motorer, så fisker skibene stadig i dag, uden at nogen skrider ind.

Fiskeriet er ifølge flere forskere medvirkende til, at Limfjorden er et af de områder, som er hårdest ramt af iltsvind.

Ifølge forskere fra Københavns Universitet og Aarhus Universitet - blandt andre Stiig Markager - er muslingefiskeriet med til at skabe iltsvind. DTU Aqua mener ikke, at muslingefiskeriet har en nævneværdig indvirkning på iltsvind. Foto: Bent Yde Jørgensen / Chibal Film

Senest bragte TV 2 i foråret 2024 en række historier, hvor eksperter på baggrund af TV 2s research vurderede, at 11 ud af 30 muslingeskibe i Limfjorden havde en ulovligt stor motor.

Efterfølgende anerkendte Fiskeristyrelsen, at man ikke havde kontrolleret motorerne, som man burde, og at man skulle have ført sager mod tre fiskere, som var blevet taget med for meget motorkraft.

I juni lovede Fiskeristyrelsens direktør, Kenneth Joensen, at styrelsen efter TV 2s afsløringer nu ville rette op på den manglende kontrol af de ulovlige motorer:

- Nu starter vi op med at lave kontroller på ny, sagde Kenneth Joensen til TV 2.

Videoen her viser, hvordan det ser ud, når en muslingeskraber rammer havbunden i Limfjorden. Der er begrænsninger på motorens størrelse i muslingefiskeriet, så man ikke kan bruge for tunge redskaber, som påvirker havbunden mere.

Alligevel har minimum seks af skibene fisket muslinger i Limfjorden i den seneste måned – med de selvsamme motorer, som altså er ulovligt store.

TV 2 kan ikke sige noget om, hvorvidt skibene har brugt den ulovlige ekstra motorkraft i fiskeriet, men det er ulovligt bare at have den store motor på skibet.

Fisker svarer på kritik

Et af de skibe som ifølge TV 2s research fortsat sejler med en ulovlig stor motor er Magrethe P, som TV 2 også viser et billede af i denne artikel.

Skibet er ejet af Peter Skou Dalsgaard, som har skrevet følgende svar til TV 2:

- Jeg ved ikke, hvorfor TV2 siger, at min motor er ulovlig stor. Jeg har købt mit fartøj i 2018 med denne Volvo-motor installeret. Jeg fik de papirer med på motoren, som den var og stadig er registreret med i Søfartsstyrelsen. Her står den til at yde 130 kW, hvilket naturligvis er indenfor reglerne. Der er aldrig blevet justeret ved min motors ydelse, og den er aldrig blevet kontrolleret af myndighederne, men de er mere end velkomne. Jeg har intet at skjule, skriver Peter Skou Dalsgaard.

TV 2 har fået aktindisgt i motordokumenterne om motoren i Magrethe P. På baggrund af motorens unikke serienummer, som er motorens id-nummer, så har Volvo oplyst at motoren er produceret til at yde 298 kilowatt. En motor i Limfjorden må maksimalt være produceret til at yde 130 kilowatt fra fabrikken.

Volvofabrikken afviser i øvrigt at de motordokumenter, som motoren er registreret med, stammer fra dem.

Der kan være flere skibe med ulovlige motorer, som stadig fisker, men efter TV 2s afsløring har GPS-senderen, som skibene skal have tændt, været slukket på flere skibe.

Dermed bliver skibenes færden ikke registreret på hjemmesiden Marinetraffic.com. Her fremgår det, når GPS-senderen ikke er tændt.

Billedet her er fra tirsdag. Det viser en af de muslingeskibe, som ifølge TV 2s research fortsat fisker med en ulovlig stor motor. De store plamager i havoverfladen er havbund, som er trukket op af muslingeskraberen. Foto: Johnni Isaksen / TV 2

Per Olsen forstår ikke, hvorfor Fiskeristyrelsen stadig ikke griber ind:

- Loven er ikke ens for alle åbenbart.

Det går for langsomt, vurderer eksperter

Statsrevisorerne gav tidligere på ugen skarp kritik af Fiskeristyrelsens manglende håndhævelse af loven på området. De fremhævede blandt andet, at den manglende kontrol kan have haft konsekvenser for havmiljøet i Limfjorden.

Fiskeristyrelsen havde også givet forkerte oplysninger til Folketinget om kontrollen med motorkraft, slog Statsrevisorerne fast.

To eksperter i forvaltningsret kritiserer nu styrelsen for, at den ni måneder efter TV 2’s afsløringer stadig ikke har grebet ind overfor fiskeskibe med ulovlige motorer.

- Samlet set er der ingen tvivl om, at Fiskeristyrelsen har reageret for langsomt, siger Sten Bønsing, der er professor på Aalborg Universitet.

Professor Frederik Waage pointerer, at Fiskeristyrelsen skal have tid til at sikre fiskernes retssikkerhed. Det handler blandt andet om eventuel partshøring af fiskerne:

- Men det synes at være præget af en ret stor grad af træghed og langsommelighed på trods af, at vi har at gøre med en ret alvorlig overtrædelse, siger Frederik Waage, der er professor på Syddansk Universitet.

Tirsdag fiskede skibet Magrethe P. Det har en motor, som ifølge TV 2s research er ulovlig stor. Foto: Johnni Isaksen / TV 2

Per Olsen fra Thorup Strand sidder i bestyrelsen i Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri. Foreningens medlemmer er i et konkurrenceforhold med muslingefiskerne i Limfjorden, og foreningen har flere gange forsøgt at gøre Fiskeristyrelsen opmærksom på problemet med de ulovligt store motorer.

Direktør i foreningen David Lange har siddet til møder med Fiskeristyrelsen, hvor han har forklaret problematikken i detaljer.

- Fiskeristyrelsen er før blevet kritiseret for at være for tæt på erhvervslivet, og vi frygter, at det stadig er tilfældet, når det tilsyneladende er så svært for dem at håndhæve loven. Det virker som om, det er bevidst, siger David Lange.

Han henviser til, at Kammeradvokaten i 2018 vurderede, at Fiskeristyrelsen havde været for ”imødekommende” over for erhvervslivet.

Fiskeristyrelsen afviser over for TV 2, at den på nogen måde skulle holde hånden over ulovligt fiskeri.

Bedrageri af de danske myndigheder

Fiskeskibet Morten-Thomas er et eksempel på et skib, som ifølge eksperter har en ulovlig motor, men som alligevel får lov til at fiske videre, uden at Fiskeristyrelsen griber ind.

På billedet her fisker Morten-Thomas d. 28 oktober sidste år. Ifølge Marinetraffic fiskede skibet senest i går . Foto: Johnni Isaksen / TV 2

Morten-Thomas blev kontrolleret i september 2022 af virksomheden RDA Shiptech på vegne Fiskeristyrelsen.

RDA Shiptech konkluderede, at motoren var ulovlig, fordi man kunne skrue motorkraften op til mere end det lovlige. Firmaet konkluderede også, at ejeren af skibet, Jan Møller, forsøgte at ”bedrage de danske myndigheder”.

Fiskeren Jan Møller oplyser i dag gennem Danmarks Fiskeriforening, at han ikke har ændret sin motor. Der findes heller ikke dokumenter i hverken Søfartsstyrelsen eller Fiskeristyrelsen om, at motoren skulle være blevet lovliggjort siden september 2022.

Sagen undrer professor i forvaltningsret Sten Bønsing:

- Det lyder mærkeligt, at man ikke er gået videre med sagen. Hvis Fiskeristyrelsen er blevet gjort opmærksom på ulovligheder, så skal den selvfølgelig forfølge sagen, siger Sten Bønsing.

Styrelsen: Det er producenternes skyld

Direkte forespurgt om motoren i Morten-Thomas forklarer Fiskeristyrelsen i en mail til TV 2, at ”arbejdet pågår” med at lave en ”gennemgang” for at undersøge, om der er tale om ulovligt store motorer.

Til et møde i Folketinget i december blev Fiskeristyrelsen spurgt, hvorfor de ulovlige skibe stadig fiskede.

Fiskeriordfører fra Enhedslisten, Søren Egge Rasmussen, var til stede på mødet:

- Vi fik at vide, at det var svært at få oplysninger ud af motorproducenterne, fortæller Søren Egge Rasmussen.

Fiskeriordfører Søren Egge Rasmussen fra Enhedslisten var til mødet med Fiskeristyrelsen, hvor han fik at vide, at det var motorproducenternes skyld, at Fiskeristyrelsen endnu ikke havde grebet ind overfor ulovlige motorer i fiskeriet. Foto: Ole Jakobsen / TV 2

Kristian Bøgsted, som er fiskeriordfører for Danmarksdemokraterne, var ligeledes til stede på mødet. Han bekræfter, at det var den besked, som politikerne fik.

Fiskeristyrelsen forklarede altså til Folketinget, at styrelsen ikke kunne få de oplysninger om motorerne, som styrelsen havde brug for i sin undersøgelse

TV 2 har fået aktindsigt i Fiskeristyrelsens korrespondance med motorproducenterne, og den tegner et noget andet billede, vurderer Søren Egge Rasmussen:

- Det var ikke et korrekt svar, vi fik fra styrelsen. Et korrekt svar havde været, at styrelsen selv havde nølet med at kontakte motorproducenterne, siger Søren Egge Rasmussen.

Kristian Bøgsted er enig:

- Der er noget, der tyder på, at det ikke er en korrekt oplysning, at det er motorproducenterne, som nøler.

- Ret enkelt

Politikerne henviser til, at der gik over fire måneder fra, at Fiskeristyrelsen sagde, at den ville lave en undersøgelse, til at den rent faktisk kontaktede motorproducenterne 5. november 2024.

Det fremgår af aktindsigten, som TV 2 har fået.

Derudover fremgår det også, at Fiskeristyrelsen ikke har spurgt direkte til de konkrete motorer, som sejler i Limfjorden. Ligesom styrelsen ikke har henvendt sig til nogle af de danske leverandører, som rent faktisk har oplysningerne om de motorer, som styrelsen undersøger.

Da TV 2 sidste år dokumenterede, at 11 skibe i Limfjorden havde en ulovlig stor motor, så dokumenterede TV 2 det ved at kontakte både leverandører og motorproducenter med de konkrete id-numre på motorerne i Limfjorden.

På den måde var det muligt at få oplyst, om motoren var fremstillet til at yde mere end 130 kilowatt, som er grænsen i Limfjorden.

Det her er en ulovlig motor i et muslingeskib i Limfjorden. Den er af mærket Scania. Ved hjælp af motorens id-nummer kunne TV 2 kunne Scania-leverandøren i Danmark oplyse TV 2, at motoren var fremstillet til at ude 221 kilowatt. Foto: Simon Steensen / TV 2

I Fiskeristyrelsens korrespondance med motorfabrikanten Scania fremgår det, at Scania direkte har bedt styrelsen om at sende de konkrete motornumre, så Scania kunne give de præcise oplysninger.

Den forespørgsel kom fra Scania 25. november 2024. Ifølge aktindsigten, som TV 2 fik 16. januar 2025, så har Fiskeristyrelsen endnu ikke sendt motorernes id-numre til Scania.

TV 2 har forelagt indholdet af korrespondancen for Frederik Waage:

- Det kan undre, at man ikke er nået længere med noget, som synes at være ret enkelt at undersøge, siger Frederik Waage.

Styrelse vil ikke gribe ind på grund af undersøgelse

Efter at TV 2 flere gange har spurgt Fiskeristyrelsen til, hvorfor den ikke har bedt motorproducenterne om oplysninger på de konkrete motorer, så har styrelsen nu sendt de konkrete id-numre på motorerne til producenterne.

Det fortæller direktør i styrelsen, Kenneth Joensen, fredag i et interview med TV 2.

Han oplyser, at grunden til, at processen tager lang tid, er fordi, at det kræver grundighed, og der er retssikkerhedsmæssige hensyn, når man ikke har håndhævet en regel i 20 år.

Fiskeskibet Morten Thomas, som ifølge en kontrolrapport fra september 2022 har en ulovlig stor motor. Rapporten konkluderer direkte at skibet ikke bør betragtes som lovligt til fiskeri. På trods af det har det fisket lige siden. Foto: Johnni Isaksen / TV 2

TV 2 forsøgte også at få svar på, hvorfor styrelsen ikke griber ind over for fiskeskibet Morten-Thomas, som allerede er blevet undersøgt med den konklusion, at det fiskede ulovligt:

- Jeg synes, det er vigtigt at sige, at vi er ved at undersøge samtlige 56 fartøjer på det område, siger Kenneth Joensen.

Nu har I jo allerede undersøgt den. Der ligger en rapport, og der er en konklusion. Hvorfor kan I så ikke skride ind over for den?

- Nu er det, fordi det her ikke drejer sig om én, men samtlige 56 fiskefartøjer, der har tilladelse til at fiske efter muslinger.

Så hvis man har fået at vide, at der er en fisker, som laver noget ulovligt, så skal man ikke skride ind over for den fisker, fordi der muligvis også er andre?

- Vi har fået nogle oplysninger fra en udenlandsk kontrollant, som vi havde til at hjælpe os for nogle år siden, og de oplysninger indgår også som en del af den undersøgelse af samtlige 56 fartøjer, som vi er i gang med at lave, siger Kenneth Joensen.

Fiskeristyrelsen har et mere uddybende svar i en faktaboks nederst i denne artikel.

- Der har hersket alt for meget usikkerhed, siger fiskerne

Loven skal være lige for alle, og den skal overholdes. Det skriver direktør for Danmarks Fiskeriforening, som blandt andet organiserer muslingefiskerne i Limfjorden.

Han peger på beretningen fra Rigsrevisionen:

- Rapporten tegner et billede af et frygtelig rodet forløb, og der har hersket alt for meget usikkerhed om reglerne og den rigtige fortolkning af dem. Generelt har fiskerne fulgt de anvisninger, de har fået, skriver direktør Kenn Schau Fischer.

For at komme usikkerheden til livs har Danmarks Fiskeriforening foreslået en løsning, hvor man live-monitorerer den motorkraft, som fiskerne bruger. På den måde vil der ikke herske tvivl om, at fiskerne ikke bruger for meget motorkraft.

Fisker Per Olsen håber, at det fiskerikontrollen vil genoverveje hans sag. Foto: Ole Jakobsen / TV 2

Han peger på beretningen fra Rigsrevisionen:

- Rapporten tegner et billede af et frygtelig rodet forløb, og der har hersket alt for meget usikkerhed om reglerne og den rigtige fortolkning af dem. Generelt har fiskerne fulgt de anvisninger, de har fået, skriver direktør Kenn Schau Fischer.

For at komme usikkerheden til livs har Danmarks Fiskeriforening foreslået en løsning, hvor man live-monitorerer den motorkraft, som fiskerne bruger. På den måde vil der ikke herske tvivl om, at fiskerne ikke bruger for meget motorkraft.

Uddybende svar fra Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsens direktør Kenneth Joensen har sendt følgende uddybende svar på mail:

- Det her område er ikke blevet kontrolleret i 20 år. Det har været et stort arbejde at finde ud af, hvordan vi griber undersøgelsen an. Hvad er det for nogle oplysninger, vi selv ligger inde med, hvilke oplysninger kan vi finde hos andre myndigheder fx Søfartsstyrelsen, og hvilke oplysninger er vi nødt til at finde andre steder fra?

- Det har taget tid. Jeg er selv utålmodig og ville gerne have afsluttet denne her undersøgelse. Men det er også vigtigt for mig, at vi som myndighed overholder de formelle spilleregler, der gælder for en myndighed som os - og at vi laver sådan undersøgelse så grundigt, som det er nødvendigt.

- Det her drejer sig om rigtige mennesker, rigtige fiskere, og i sidste ende kan det jo betyde at i en sag som det her, tager vi brødet ud af munden på folk. Hvis vi skal til det, må vi selvfølgelig gøre det. Men vi er nødt til at gøre det efter at vi har lavet et grundigt forarbejde og en grundig undersøgelse, hvor også retssikkerhedsmæssige hensyn er blevet varetaget behørigt.


25 sigtet efter masseslagsmål: Ikke noget med AaB-fans at gøre, siger direktør

Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Politiet forventer at sigte yderligere et par stykker, inden sagen overdrages til anklagemyndigheden.

3. august sidste år udviklede et masseslagsmål sig ved værtshuset Don Quijote i Herning, efter en fodboldkamp mellem FC Midtjylland og AaB, som nordjyderne tabte med 2-0.

Efter kampen var en flok AaB-fans på vej hjem til Nordjylland, men pludselig vendte bussen om og kørte til værtshuset, hvor der opstod en konfrontation mellem fangrupperinger fra de to klubber.

Nu er 25 personer sigtet efter straffelovens paragraf 134 a, der kan straffe deltagere i slagsmål eller anden grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted, hvis de har handlet efter aftale eller flere i forening. Strafferammen er op til seks måneders fængsel.

Det fortalte TV Midtvest tirsdag.

- Det har heldigvis ikke som sådan noget med AaB at gøre i og med, at det ikke er noget, vi referer til som værende AaB-fans, lyder det fra direktør i AaB, Michael Tuxen Boll.

'Vigtigt at bidrage'

Politikommissær Lars Boe Larsen oplyser til TV Midtvest, at vidner, videoovervågning og et godt samarbejde med AaB og FC Midtjylland har hjulpet politiets arbejde med sagen.

- Det er vigtigt at bidrage til, at vi får holdt voldspersoner ude, for det har intet med hverken sport, fodbold eller idræt at gøre i alt almindelighed, så derfor vil vi fortsat bistå i det omfang, vi kan, for at sikre at loven opretholdes og håndhæves efter bedste evne. Det er dog vigtigt for mig at understrege, at vi ikke har bemyndigelse til hverken at anholde eller tilbageholde nogle baseret på aktiviteter, som de har gjort i ikke AaB-regi, lyder det fra direktøren.

- Det er jo en handling, der er sket, efter vi har sagt farvel til FC Midtjylland. Hvad der er sket derefter, synes jeg ikke, er AaB’s ansvar, selvom jeg selvfølgelig fordømmer det, og synes, det er dybt tragisk for dem, det gik udover, tilføjer han. 

'Bakker op om nationale karantæner'

Politiet forventer at sigte yderligere et par stykker, inden sagen overdrages til anklagemyndigheden, der skal vurdere, om der skal rejses tiltale.

- Nu lader vi det være op til politiet og de offentlige myndigheder at tage den beslutning, der skal tages, og så forholder vi os selvfølgelig til de foranstaltninger, der kommer på baggrund af det, forklarer Michael Tuxen Boll.

- Vi bakker op om eventuelle nationale karantæner, og forholder os til det, som politiet kommer frem til i deres videre efterforskning, afslutter direktøren.


Doris havde en blodprop i hjernen, men det overså vagtlægen

Foto: Michael Schmidt Thomsen / TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Ægteparret rejser nu spørgsmål om, hvorfor Doris ikke er blevet undersøgt nærmere ved vagtlægen.

- Hvorfor scanner de hende ikke? Så vil de jo kunne se en blodprop.

Sådan lyder det fra Kent Hald.

Han er gift med Doris Andersen, der blev sendt hjem fra vagtlægen i Thisted, selvom hun var meget dårlig. Senere viste det sig, at hun havde en blodprop i hjernen.

Jeg blev lidt ked af, at de ikke kunne tage noget mere hånd om mig om lørdagen, så var det ikke sikkert, at det var blevet så slemt

Doris Andersen

'kontakt egen læge'

Det hele begyndte lørdag d. 1 februar, hvor Doris Andersen mærkede ubehag i kroppen.

Både svimmelhed, hovedpine og talebesvær er nogle af de symptomer, hun kontakter vagtlægen i Thisted med.

Vagtlægen måler hendes blodtryk, men der foretages ikke yderligere undersøgelser, og Doris sendes hjem igen med beskeden om at kontakte egen læge om mandagen.

- Det har jeg det ikke godt med, men man er jo nødt til at tage hjem, siger hun.

Blev kørt til Aalborg

Søndag aften, lige inden Håndboldherrerne gik på banen til VM-finalen, slog Doris Andersens mand, Kent hald, dog alarm.

- Jeg kunne ikke gå, og jeg kunne ikke snakke eller noget. Der var jeg simpelthen helt svimmel, så han ringede 112, forklarer Doris Andersen.

Efter et opkald til 112 blev Doris Andersen kørt til Aalborg Universitetshospital, hvor lægerne kunne konstatere, at hun havde en blodprop i hjernen.

- Jeg blev lidt ked af, at de ikke kunne tage noget mere hånd om mig om lørdagen, så var det ikke sikkert, at det var blevet så slemt, lyder det fra Doris Andersen.

Overføres til Skejby

Fordi det er weekend, skal Doris overføres til Skejby for at blive opereret. En operation, der dog ikke bliver til noget.

- De turde ikke at operere mig, da de var bange for, jeg ikke ville vågne op igen, forklarer hun.

Hun flyttes tilbage til Aalborg Universitetshospital og er indlagt i ni dage, før hun igen kan komme hjem.

Foto: Michael Schmidt Thomsen / TV2 Nord

Hvorfor undersøgte man ikke nærmere?

Ægteparret rejser nu spørgsmål om, hvorfor Doris ikke er blevet undersøgt nærmere i Thisted om lørdagen. De mener, at undersøgelsen hos vagtlægen blev for overfladisk.

- Det skal da være sådan, at når man kommer til vagtlægen, bliver man undersøgt ordentligt - der er for stor risiko ved andet, siger Kent Andersen.

Parret overvejer nu, om de skal indberette sagen til Patientklagenævnet.

- Hun kom til vagtlægen og burde være i trygge hænder - skulle man tro, siger Kent Andersen.

Nu venter et genoptræningsforløb for Doris Andersen, der på trods af omstændighederne har det okay.

- Jeg kan godt tale nu, men mine fingre sover, jeg kan ikke mærke mine fingre, når jeg rører ved noget, forklarer hun.

Vil ikke kommentere

Regionen Nordjylland fortæller, at Doris Andersen har fået den korrekte behandling under indlæggelsen, men henviser til, at det er Praktiserende Lægers Organisation (PLO), der har ansvaret for lægevagten i weekenden.

PLO har ikke nogle kommentarer til sagen.


Er du døv? Så risikerer du at vente næsten to år på hjælp

Foto: Bjarne Luthcke/Ritzau Scanpix

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Ventetiderne for behandling af hørehæmmede er på landsplan lange.

- Lige præcis Region Nordjylland er jo den region, som ikke har formået at nedbringe ventetiderne.

Sådan fortæller landsformanden for Høreforeningen, Majbritt Garbul Tobberup.

Der er cirka 300.000 alvorligt hørehæmmede i Danmark, men ventetiderne rundt om i landet for at få hjælp er meget forskellige.

Ifølge Majbritt Garbul Tobberup skyldes den lange ventetid i Region Nordjylland særligt en mangel på politisk prioritering. Helt op mod 100 uger risikerer man at vente.

- Mens Region Nordjylland har modtaget midler fra finansloven, har de ikke tilføjet yderligere selv. Det har man gjort i flere af de andre regioner, lyder kritikken fra landsformanden.

Tilskud i finansloven til høreområdet sluttede i 2022, og siden har regionerne skullet klare sig selv. Men det har særligt Region Nordjylland ikke formået.

Man lavede dog to ekstra satellitklinikker i henholdsvis Hjørring og Frederikshavn. Altså de to kliniker med længst ventetid i Danmark.

Fakta om hørehæmmede i Danmark.

Antal:

  • Der er omkring 800.000 danskere med hørenedsættelse. Det antal regner man med vil stige med 200.000 i 2030.

  • 325.000 mennesker har hørenedsættelse i en sådan grad at de skal bruge høreapparater.

Tal fra Sundhedsudvalget 2022.

Hvidovre er det hospital med kortest ventetid på fire uger for behandling af hørehæmmede.

Regionshospitalet Aalborgs to kliniker i Frederikshavn og Hjørring, er de to klinikker med længst ventetid i Danmark på 100 uger hver.

Gennemsnitsventetiden i Danmark er på omkring 43 uger.

Tal fra esundhed.

Ansættelsesstop eller rekrutteringsbesvær?

Ifølge Majbritt Garbul Tobberup ser fremtiden ikke lysere ud, tværtimod. For vi, den danske befolkning, bliver kun ældre, og alder er hovedårsagen til høreproblemer.

Ifølge tal fra Folketingets Sundhedsudvalg fra 2022 bliver der 200.000 flere borgere med høreproblemer i Danmark frem mod 2030.

Det kræver en masse personale at behandle alle de mennesker. Personalet er ikke engang tilstrækkeligt nu. Der er dog divergerende forklaringer på dette problem.

Region Nordjylland skrev i en mail følgende:

'De rekrutteringsmæssige udfordringer i forhold til audiologiassistenter gør sig i særlig grad gældende i Frederikshavn og Hjørring, hvilket er årsag til den ekstraordinære ventetid disse to steder.'

Dette argument køber Majbritt Garbul Tobberup dog ikke:

- Der er ansættelsesstop. Så det er et argument, vi har svært ved at forstå.

Cheflæge for Øre-Næse-Halskirurgisk afdeling i Aalborg, Henrik Jacobsen, peger også i samme retning i forhold den største udfordring.

- Hvis jeg skulle pege på den største udfordring lige nu, så er det ansættelsesstoppet, fortæller Henrik Jacobsen.

Det er ikke første gang, TV2 Nord har omtalt den lange ventetid for hørehæmmede i Region Nordjylland. Se mere her:

Teknologi og bedre kommunikation

Han peger dog også på andre løsninger.

- Det kræver en investering i noget infrastruktur og teknologi. Men det er en engangsinvestering, modsat behandling som er en løbende udgift, siger han.

Henrik Jacobsen mener, at det kræver en politisk prioritering.

- Men finder man penge, kan man lave systemer, så de samme mennesker slipper for gentagelse af de samme undersøgelser ved flere instanser, fordi systemerne ikke taler sammen.

Både Majbritt Garbul Tobberup og Henrik Jacobsen fortæller dog, at det kræver politiske løsninger. Og det kommer nok ikke til at blive gratis.

Region Nordjylland kan ikke nikke genkendende til, at ansættelsesstoppet skulle være et problem.

'Der er generelt udfordringer med fastholdelse af særligt audiologiassistenter. Oftest, når der er færdiguddannede, vælger de at finde arbejde andet steds i det private. Derfor kan det være svært for os at have nok af disse på afdelingen. Der er et kvalificeret ansættelsesstop, men hvis vi stod i den situation, at der stod en færdiguddannet audiologiassistent klar til ansættelse, så ville der kunne gives tilladelse fra ledelsen til at ansætte vedkommende, selvom der er kvalificeret ansættelsesstop, lyder det i et skriftligt svar.  


Kommunen går ind i sagen om Jeanetts skraldespande

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Selvfølgelig er det ikke rimeligt at skulle gå en halv kilometer med sine skraldespande, lyder det.

Kommunen har tænkt sig at tage en snak med Nordværk, efter Jeanett Nielsens historie har været bragt på TV2 Nord. Det siger formand for teknik- og miljøudvalget i Jammerbugt Kommune, Niels Christian Hem (V).

For som det er nu, skal Jeanett Nielsen, der bor på Haldagervej ved Aabybro, trille sine skraldespande knap en halv kilometer ud til vejen for at få dem tømt.

Sådan er det blevet, efter Nordværk har overtaget afhentningen af skrald fra kommunen. Det er på trods af, at hun i 27 år har fået hentet sit skrald uden problemer.

- Jeg er til grin for mine egne penge. Og der er jo ikke andre udbydere, så jeg bliver nødt til at finde mig i den her ringe service fra Nordværk, siger Jeanett Nielsen.

Men nu har kommunen altså valgt at gå ind i sagen.

- Grundlæggende er det sådan, at Jammerbugt Kommune selvfølgelig har en ambition om, at borgerne skal have den samme gode service, som de altid har fået. Nu har jeg ikke selv været ude at besigtige stedet, men noget virker til, at man godt kunne have haft en bedre kommunikation om det her, siger Niels Christian Hem (V).

Synes du 450 meter er rimeligt at skulle gå med sin skraldespand?

- Selvfølgelig er det ikke det, og derfor skal der også findes løsninger på det her. Og det vil vi jo gerne som kommune, og det er jeg helt sikker på, at det vil Nordværket også. Og det vil borgerne jo især. Så selvfølgelig skal vi have fundet en løsning på den her sag, sagde han til TV2 Nord.

Se hele interviewet med Niels Christian Hem herunder.


Fodboldvold: 25 er sigtet efter masseslagsmål med AaB-fans

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Politiet har i over et halvt år efterforsket et masseslagsmål i Herning, hvor en busfuld AaB-fans var involverede. Nu nærmer efterforskningen sig sin afslutning. Se barejerens reaktion i videoen nederst i artiklen.

Hvem var til stede? Og hvem gjorde hvad?

Det har været de vigtigste spørgsmål i en omfattende politiefterforskning efter et masseslagsmål ved værtshuset Don Quijote i Herning 3. august sidste år.

Her flød blodet, mens værtshuset blev raseret i det gigantiske slagsmål, som kom i kølvandet på en Superliga-kamp mellem FC Midtjylland og AaB, som de midtjyske ulve vandt med 2-0.

Efter kampen var en flok AaB-fans på vej hjem til det nordjyske i bus, men tilsyneladende vendte bussen om og kørte til værtshuset, hvor det kom til konfrontation mellem fangrupperinger fra de to klubber.

Nu er 25 personer sigtet efter straffelovens paragraf 134 a, der kan straffe deltagere i slagsmål eller anden grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted, hvis de har handlet efter aftale eller flere i forening. Strafferammen er op til seks måneders fængsel.

Politiet forventer at sigte yderligere et par stykker, inden sagen overdrages til anklagemyndigheden, der skal vurdere, om der skal rejses tiltale.

Alle de tiltalte har tilknytning til AaB, oplyser politikommissær ved lokalpolitiet i Herning, Lars Boe Larsen, der leder efterforskningen.

- Vi har set på en del overvågningsvideo, og det er tydeligt, at det er dem, der kommer ud af bussen, der er den aggressive part i konflikten, og det er derfor, at det er dem, som vi nu forsøger at få tiltalt og retsforfulgt, siger Lars Boe Larsen.

Efter det voldsomme optrin i august oplyste Midt- og Vestjyllands Politi til TV MIDTVEST, at buschaufføren var blevet lokket til at køre til værtshuset af en AaB-fan, der påstod, at de havde glemt en kammerat i Herning. Men om det præcis var det, der skete, er ikke fastlagt, siger politikommissær Lars Boe Larsen.

- Vi er faktisk usikre på, hvad der skete, inden bussen tilsyneladende vendte om og kørte til værtshuset, og det er et spørgsmål, som vi stadig efterforsker, siger han.

Lars Fenger, der driver Don Quijote, har tidligere overfor TV MIDTVEST udtrykt frustration over politiets arbejde med sagen, men han er positiv over, at der nu kan være en retssag på vej.

- Det er godt, at vi får ansigter på volden, og jeg håber, at falder en dom. Der skal slås hårdt ned på helt meningsløs og hovedløs vold som det her, så jeg håber, at det fører til, at nogen bliver gjort ansvarlige. Det, der foregik, var hul i hovedet, men selvfølgelig skal det kunne bevises i en retssag, siger Lars Fenger.

Han har sendt billeder og videomateriale til TV MIDTVEST, der viser nogle af ødelæggelserne på værtshuset efter slagsmålet. Men der er også ting, som han ikke har filmet.

- Jeg skånede mig selv og mit kamera fra at tage billeder og video af de mest blodige områder. Det så voldsomt ubehageligt ud, siger han.

Politikommissær Lars Boe Larsen oplyser til TV MIDTVEST, at vidner, videoovervågning og et godt samarbejde med AaB og FC Midtjylland har hjulpet politiets arbejde med sagen.

- Nu skal vi have efterforskningen gjort færdig og talt med de sidste par stykker. Så tager man stilling til, om der er nogle af fansene, der skal have karantæne, og så går sagen ellers videre til anklagemyndigheden, siger Lars Boe Larsen.