Foto: Ivan Johan Hansen

Telefonkaos i Rødhus: Feriegæster har været uden mobildækning i tre uger

TDCs telemast i Rødhus har været defekt i tre uger. Det skaber utryghed blandt turisterne, der ikke kan ringe 112.

Allan Gustafson forsøger endnu engang forgæves at trykke på tasterne på mobiltelefonen. Han er fastligger på Rødhus Klit Camping. I tre uger har han og familien ikke kunne bruge deres mobiltelefoner - hverken til at ringe eller til at gå på internettet.

Det er svært at være heroppe, når Ikke man kan ringe 112

Linda Nicolajsen, Campist, Rødhus

- Hver dag vi har været her, har vi kørt ud af området i bilen, for at vi kan komme i kontakt med omverdenen. Det er måske sundt nok at være mobilfri i nogle dage, men tre uger, det er altså ikke i orden, siger Allan Gustafson.

Allan Gustavsons kone er kørt til Aalborg for at få kontakt med sin syge 92-årige mormor. De kan nemlig ikke ringe hende op, for deres telefon med TDC-abonnement virker ikke.

- Det har vi det ikke ret godt med. Det kan jeg også godt mærke på min kone. Det er ikke sjovt, siger Allan Gustafson.

Et ramt ferieområde

Campingpladsens forpagter Lisbeth Andersen må lægge øre til campisternes frustrationer.

- Normalt er mine gæster meget tålmodige mennesker, men lige nu er deres tålmodighed ved at være slut, siger Lisbeth Andersen.

03:33

Et større sommerhusområde ved Rødhus Klit har i tre uger været helt uden mobildækning fra TDC. Det er en defekt telemast i området, som lige nu volder problemer, og det skaber utryghed blandt turisterne, der ikke kan ringe 112.

Luk video

Kurt Nicolajsen er også gæst på pladsen. Han har tre gange været afsted med ambulance fra Rødhus, fordi han har fået en blodprop. Men nu er han og hans kone nervøse ved at være i Rødhus. De har også TDC, og når de tester om de kan ringe 112, kommer de først i gennem i tredje forsøg.

- Det er lidt træls. Især når jeg har en mand, der har tendenser til blodpropper. Det er svært at være heroppe, når Ikke man kan ringe 112, siger Linda Nicolajsen. Hun har flere gange lånt Lisbeth Andersens telefon. Hun kan godt ringe, for hun har en anden teleudbyder.

TDC: Vi kan ikke komme ind på grunden

Det er TDC-masten ved det tidligere Rødhus Klit Feriecenter den er gal med. Indtil nu har TDC forklaret de kunder, der har klaget, at de ikke kan reparere masten, fordi ejeren af grunden, som masten står på, ikke vil give dem adgang.

Det er masten her, den har været gal med. Foto: Ivan Johan Hansen

Det kan Finn Severinsen dog ikke forstå. Han er formand for Grundejerforeningen Rødhus Strand, som ejer grunden, som telemasten står på. Han har ikke talt med TDC.

- Jeg er meget overrasket. Jeg har ikke hørt noget om det her, før TV2 Nord ringer til mig. Selvfølgelig vil vi da give TDC adgang til deres mast, siger Finn Severinsen, der ikke selv har TDC som teleudbyder.

TDC er ramt af sommerferie og fra kommunikationsafdelingen får vi at vide at ingen kan stille op til et interview. Det viser sig at TDC ikke har fået at vide, at grunden har skiftet ejer for to år siden. 

Kontakt til den forkerte grundejer

TDC har derfor forsøgt at kontakte den tidligere ejer i den tro at han stadig ejede grunden. De forsøger også at komme ind til masten, men der sidder en lås, som de ikke har nøglen til.

Siden finder TDC ud af at det er Finn Severinsen, de skal have fat i for at løse problemet, men det er ikke lykkedes dem at komme i kontakt med ham, selvom de ringer til ham flere gange på to forskellige telefonnumre. TV2 Nord havde dog ingen problemer med at ringe Finn Severinsen op, og TV2 Nord får i dag TDC til at ringe til Finn Severinsen igen - og denne gang kommer de igennem. 

- Nu har jeg lige talt med TDC, og de siger at de sender en tekniker nu. Vi skal jo have løst det her. Folk skal jo kunne ringe fra deres telefoner, siger Finn Severinsen.

Snart liv i masten

Tilbage på campingpladsen er der jubel over de gode nyheder. Efter tre uger uden telefon og internet kan turisterne nu se frem til at kunne ringe igen.

- Det er virkeligt dejligt. Så behøver vi ikke at være nervøse, siger Linda Nicolajsen.

TDC har gjort en stor indsats for at finde frem til ejeren af grunden, så telefejlen kunne rettes, lyder det fra presseafdelingen. På campingpladsen er de dog ikke ret imponerede af TDC.

- Jeg synes det virker uprofessionelt. Det er ærgerligt at man skal trække det kort der hedder medierne for at få hul igennem, siger forpagter Lisbeth Andersen.