Rådmand lægger sig fladt ned: - Vi har ikke gjort det godt nok
Ældre- og handicapudvalget i Aalborg Kommune har i dag behandlet sager om hjælp til udsatte.
Ældre- og Handicapudvalget i Aalborg Kommune har i dag holdt møde om den såkaldte BPA-ordning, som skal sikre hjælp til syge. De indrømmer, at de har fejlet.
Aalborg Kommune er i en længere periode blevet kritiseret af flere patientforeninger, fordi de har skåret hjælpen til syge og handicappede så meget ind til benet, at nogle borgere har svært ved at få det til at fungere.
Det betyder, at kommunen dermed ikke opfylder den såkaldte BPA-ordning, Borgerstyret Personlig Assistance, der skal sikre, at borgere på trods af deres handicap eller sygdom kan leve et almindeligt liv.
Desværre har vi haft en meget dårlig kommunikation med vores borgere. Jeg lægger mig fladt ned. Det har simpelthen ikke været godt nok
Jørgen Hein (Radikale), rådmand, Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg Kommune
Aalborg Kommune har ikke ville kommentere på sagerne, før de havde diskuteret det i udvalget. Onsdag aften havde de udvalgsmøde, og her kom sagerne frem på bordet.
- Desværre har vi haft en meget dårlig kommunikation med vores borgere. Jeg lægger mig fladt ned. Det har simpelthen ikke været godt nok, siger Jørgen Hein (Radikale), der er rådmand i Ældre- og Handicapforvaltningen i Aalborg Kommune.
Én af de ramte er 22-årige Mads Larsen, der lider af muskelsvind. Han har tidligere boet i Aarhus, hvor han fik hjælp i døgndrift, men da han flyttede til Aalborg, modtog han et brev, om at han kun ville få 11 timers hjælp tildelt i ugen, selvom han både har brug for hjælp til at klare toiletbesøg og til at komme i bad.
Ifølge rådmanden Jørgen Hein har brevene til kommunens handicappede og syge dog mest været tænkt som et oplæg til diskussion.
- Det er simpelthen blevet misforstået. Vi har ikke taget timer fra vores borgere, og jeg er ked af, det er blevet opfattet sådan, og det er simpelthen bare for dårligt. Vi har besluttet, at vi vil have et ordentligt niveau i Aalborg Kommune, og vi skal behandle vores borgere retfærdigt og værdigt, siger han.
Det vil kommunen blandt andet sikre ved at sende en række af de ansatte på et kommunikationskursus.
Selvom Jørgen Hein fastslår, at brevene mest har været tænkt som et oplæg til diskussion og også slår fast, at kommunen endnu ikke har taget nogle timer fra de borgere, som har brug for hjælp, vil han ikke garantere, at disse borgere, kan beholde det antal timer, som de får tildelt nu.
- Jeg ved ikke, om de kan beholde deres timer. Jeg kan sige, at vi tager deres sager op til behandling, vi kontakter dem, kalder dem ind til et møde og diskuterer deres situation face to face, i stedet for bare at sende et brev, siger Jørgen Hein.
Du kan høre hele interviewet med rådmanden herunder.