Nordjysk kommune vil hjælpe de ældre med et 'skærm-besøg'
- Som udgangspunkt kan langt de fleste ydelser leveres via skærm.
Sådan forklarer Heidi Hedegaard, som er leder af Aalborg Kommunes nye skærmenhed, der skal levere hjemmepleje via en ipad i stedet for et fysisk besøg.
- Når vi leverer hjælp via skærmbesøg, forudsætter det blot, at modtageren er indstillet på det og er fysisk og kognitivt i stand til at løse opgaven selv, når vores medarbejder guider.
Skærmbesøg er en ny måde at levere hjemmepleje på i Aalborg Kommune.
Om skærmbesøg
Skærmbesøg udføres af faguddannede social- og sundhedsfaglige medarbejdere via en iPad, som kommunen stiller gratis til rådighed for borgeren. Skærmenhedens medarbejdere samarbejder tæt med den udkørende hjemmepleje og visitationen, som kan bestille et opfølgende, fysisk besøg, hvis borgeren har behov for det.
Skærmbesøg kan leveres til borgere, der modtager hjemmepleje fra den kommunale leverandør Hjemmepleje Aalborg.
Aalborg Kommune vurderer, at cirka 10 procent af kommunens modtagere af hjemmepleje kan modtage skærmbesøg.
Kilde: Aalborg Kommune
Metoden er henvendt til borgere, som kan og gerne vil klare mere selv. I stedet for et fysisk besøg, guider en sundhedsfaglig medarbejder borgeren via videoopkald på en iPad. Borgeren kan dog godt få hjælp både fysisk og som skærmbesøg. Der kan for eksempel komme en medarbejder for at hjælpe med bad om morgenen, mens hjælp til at huske at spise frokost og drikke væske til middag kan leveres som skærmbesøg.
Aalborg Kommune har testet skærmbesøg med et mindre antal borgere i maj til oktober i 2022. Her oplevede borgerne ifølge kommunen tryghed og mere selvstændighed, fordi de fik hjælp til at klare flere ting selv. Samtidig oplevede de mere frihed, fleksibilitet og kontinuitet, fordi hjælpen kan tages med på besøg eller i sommerhus, mens borgerne i højere grad selv kan bestemme, hvornår på dagen de modtager hjælpen