Kort Nyt

Kunder har fået nok - energi- og telebranche skal prioritere kundeservice

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Flere nordjyske kunder har fået nok af teleselskabet Norlys.

I sidste uge kunne vi på TV2 Nord fortælle om Dorthe Hougesen, der fik en faktura af Norlys, som hun slet ikke skulle have haft. Hun endte med rykkergebyrer, ingen internet og en inkassovarsel.

- Til sidst satte jeg mig til at tude i telefonen i ren afmagt. Du kan ikke gøre noget, lød det fra Dorthe Hougesen.

TV2 Nord har efterfølgende fået flere henvendelser fra kunder, der oplever problemer med teleselskabet.

Blandt andre Birgitte Mathiasen, der de seneste måneder har kæmpet med Norlys på vegne af sin 73-årige onkel, Leif Mathiasen, fordi han ikke har haft internet.

- Jeg synes simpelthen ikke, det er i orden. Man må holde de løfter, man giver, og Leif har betalt sit abonnement ligesom alle andre, siger Birgitte Mathiasen. 

Fra den ene dag til den anden havde Leif Mathiasen pludselig ingen internet. Det betød, at han i to måneder hverken kunne se TV eller tjekke sin e-boks. 

Fejl skyldes større omlægning

Hos Forbrugerrådet Tænk genkender de, at nogle forbrugere oplever udfordringer med Norlys’ betaling og kundeservice. Det afspejler dog meget energi- og telebranchen generelt.

- Vi synes, at selskaber som Norlys bør prioritere kundeservice, fordi der er tale om relativt tekniske produkter, som samtidig er ret fundamentale i vores hverdag, siger Christian Sand, der er forbrugerpolitisk rådgiver hos forbrugerorganisationen.

Hos Norlys er de kede af det forløb som både Dorthe Hougesen, Birgitte og Leif Mathiasen har været igennem.

- Jeg vil gerne sige undskyld. Det er slet ikke den kundeoplevelse, vi vil stå for, lyder det fra Sune Nabe Frederiksen, der er direktør for Norlys' digitale forretning.

Fejlene skyldes ifølge Sune Nabe Frederiksen, at Norlys er i gang med en større omlægning og fremtidssikring af deres system og net.

Tyv begik indbrud - og efterlod en bøde

Det kræver en vis frækhed, at bryde ind i et hus. Men det kræver nok en overordentligt stor portion af det, hvis man regner med, at dem man begår indbrud hos, agter at betale ens bøde.

Om det er, hvad en indbrudstyv i Aalborg har tænkt, er uvist.

Ikke desto mindre har tyven efterladt en bøde, da vedkommende begik indbrud i et hus på Lektorvej.

Tyven er kommet ind af en hoveddør i et hus, der er ved at blive renoveret, og har stjålet både madvarer, tøj og værktøj, inden vedkommende forlod stedet igen.

Men på stedet blev der i hvert fald efterfølgende fundet en bøde, der muligvis tilhører tyven, skriver politiet i deres døgnrapport.

AaB forlænger aftale med målmand

Målmanden Rody de Boer har fået forlænget sin kontrakt med AaB.

Den 27-årige målmand kom til klubben for halvandet år siden og skal nu altså være der frem til sommeren 2027.

- Vi er glade for at have Rody de Boer tilknyttet vores målmandsteam, hvor han bidrager med konkurrence, god mentalitet og et fantastisk humør, hvilket har stor værdi for truppen, og derfor er vi meget tilfredse med, at en forlængelse er på plads, siger James Gow, AaB's sportesdirektør i en pressemeddelelse på AaB's hjemmeside.

Træt indbrudstyv faldt i søvn på gerningsstedet

Torsdag morgen da en kom hjem til sit hus på Vedstedvej i Aalborg Øst, blev han mødt af et helt specielt syn.

En indbrudstyv lå nemlig og sov i husets tilhørende garage, og derfor skyndte beboeren sig at ringe til politiet, der rykkede ud til stedet med det samme.

Tyven blev anholdt på adressen og sigtet for at begå indbrud.

Han havde ifølge Nordjyllands Politi flere tyvekoster på sig, som han havde stjålet fra andre steder i området. Han havde nemlig også brudt ind i et skur og i et hønsehus på Gøttrupvej, hvor han efterlod sit el-løbehjul, sin telefon og sine hovedtelefoner.

Mellem klokken 00:39 og 03:31 natten til torsdag havde han kørt frem og tilbage mellem stederne på el-løbehjulet, inden han til sidst faldt i søvn i garagen.

Ejendom evakueret: Mand forsøgte at slukke brand i ældre dames lejlighed

Nordjyllands Beredskab er torsdag kort før middag kørt til Mejerigade i Vrå, hvor der er brand i en etageejendom.

Der er nemlig opstået brand på et komfur i en ældre dames lejlighed, fortæller indsatsleder Thomas Dybro.

- Branden har spredt sig til emhætten og tagrummet, hvor der dog ikke var ild, men kraftig røgudvikling, siger han.

Beredskabet blev alarmeret om branden klokken 11, og de beredskabet kom frem, blev der straks sendt et røgdykkerhold ind, der tog sig af brandslukningen.

- Vi har to, der er taget med på grund af røgskade, fortæller indsatslederen.

I forbindelse med branden blev beboerne i etageejendommen evakueret. Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Hjalp genbo

Den ene af de to er den ældre dames genbo, der spottede ilden på komfuret og straks skred til handling. Han fik slukket for elektriciteten i lejligheden, men kunne ikke stille noget op mod røgen og branden.

- Ambulancen havde egentligt kigget på manden og besluttet sig for ikke at tage ham med, men politiet har vurderet, at han skal med. Han har meget adrenalin i kroppen, og jeg tror, det er en fornuftig beslutning, lyder det fra indsatslederen.

Der er 8-10 lejligheder i etageejendommen, og beboerne har i øjeblikket ikke adgang til lejlighederne.

- Selvom boligerne burde være tætte, skaber røgen et overtryk, der kan trænge ind alle steder. Så derfor tager vi lige og ventilerer lejlighederne med en højtryksudlufter, fortæller Thomas Dybro.