Stationsleder fra Læsø: Danske farvande er det rene vilde vesten
Foto: GABRIEL BOUYS, Scanpix Danmark
Folk kan sejle fulde og uforsvarligt rundt i de danske farvande, uden at det får konsekvenser, advarer redningsfolk i en artikel hos Fagbladet 3F.
To erfarne danske redningsfolk står i dag frem og fortæller til Fagbladet 3F, at sikkerheden til søs er mangelfuld, og at politiet stort set er usynlig på havet. Begge redningsfolk oplever problemer med fulde sejlere, der færdes uforsvarligt i de danske farvande.
Den ene af redningsfolkene er stationsleder Kim Wiis Rulle fra Østerby Redningsstation på Læsø.
Mange ulykker på havet skyldes alkohol, og der er mange, som sejler rundt med sprut i blodet i de danske farvande. For der er stort set ingen kontrol. Først når ulykken er sket. Det er det rene vilde vesten
Kim Wiis Rulle, stationsleder, Østerby Redningsstation, Læsø
Han siger til Fagbladet 3F, at der mangler bedre politikontrol på havet.
- Jeg så hellere, at der var en bedre politikontrol. Og at politiet altid kom ud til ulykkerne på havet, når vi havde gjort vores arbejde. Lige som politiet gør det ved dødsulykker og alvorlige ulykker på land, siger Kim Wiis Rulle til 3F.
Birgit Feldtmann, der er lektor ved Aalborg Universitet, er enig med Kim Wiis Rulle i, at lov og orden i de danske farvande kan minde om tilstande i det vilde vesten.
Det er ikke kutyme, at politiet rykker ud til dødsulykker eller alvorlige ulykker til søs. Med mindre, at politiet direkte bliver bedt om at gøre det. Dansk politi er ikke særlig aktiv eller tilstedeværende i de danske farvande
Birgit Feldtmann, lektor ved Juridisk Institut, Aalborg Universitet
- Vi har ikke et egentlig “søpoliti” i Danmark. Vi har heller ikke en kystvagt, men et lidt specielt system, hvor Flyvevåbnet og Søværnet laver overvågning og hjælper politiet med nogle opgaver, siger Birgit Feldtmann.
Hun fortsætter:
- Det er ikke kutyme, at politiet rykker ud til dødsulykker eller alvorlige ulykker til søs. Med mindre, at politiet direkte bliver bedt om at gøre det. Dansk politi er ikke særlig aktiv eller tilstedeværende i de danske farvande, siger hun til Fagbladet 3F.
Og alkoholpåvirkede sejlere er et reelt problem, siger stationslederen fra Læsø.
- Mange ulykker på havet skyldes alkohol, og der er mange, som sejler rundt med sprut i blodet i de danske farvande. For der er stort set ingen kontrol. Først når ulykken er sket. Det er det rene vilde vesten, slutter han.
Læs Fagbladet 3Fs artikel her.
Artiklen her er en opdateret version af en tidligere artikel.