LIGE NU:

Butiksejere i chok: - Omfartsvej vil dræbe vores handelsliv

Butiksejerne og turistforeningen i Mariager ryster i bukserne ved tanken om ny omfartsvej. - Det er vejen til enden, lyder det.

Regeringen har afsat hele 377 millioner til en ny omfartsvej omkring Mariager. En vej, som kan blive begyndelsen til enden for de erhvervsdrivende og turistbranchen, lyder det fra de handlende. Byrådspolitiker kan  

- Vi siger pænt tak, men nej tak. En omfartsvej vil dræbe alt vores handelsliv i byen, siger Anni Andersen, der er formand for Mariager Handel og driver en blomsterbutik i byen. 

Hun bakkes op af Casper Hedegaard, der sidder i byrådet for Det Radikale Venstre i Mariagerfjord Kommune, og han ryster på hovedet over projektet, som han tilskriver DFs Kim Christiansen, der ejer et værtshus i Mariager. 

- Det er et fuldstændig sindssygt projekt, der ikke løser nogen trafikale problemer. Derimod fører omfartsvejen de turister, der stopper op i Mariager, når de ser, hvor smuk byen er, udenom byen. Det går ud over de handlende og skaber ingen vækst, siger Casper Hedegaard. 

Sådan er omfartsvejen omkring Mariager planlagt.
Sådan er omfartsvejen omkring Mariager planlagt.
Foto: Regeringen.dk

Beslutningen kom for ham ud af det blå. 

- Vi er hverken blevet orienteret i byrådet eller økonomiudvalget om sagen. Vi har tværtimod lige sendt høringssvar til Region Midtjylland, hvori vi bakker op om en omfartsvej omkring Randers, der vil give beboerne i den østlige del af kommunen hurtigere adgang til motorvejsnettet. Så pengene til omfartsvejen kom som et lyn fra en klar himmel. 

Til gengæld bliver beslutningen modtaget delvis positivt på borgmesterkontoret i Hobro.

Borgmester: - Du får mig ikke til at sige nej tak til 377 millioner

Her sidder borgmester Mogens Jespersen med blandende følelser over nyheden. 

- Jeg siger da 'ja tak', når regeringen kommer med 377 millioner kroner til vejprojekter i vores kommune. Men jeg havde hellere set, at pengene var blevet brugt til at udbygge rute 507, der kører op til Aalborg og det nye sygehus, lyder borgmesterens umiddelbare kommentar. 

quote - Det eneste gode, der kommer ud af sådan en vej, er, at vi får god tid til at rydde op i butikkerne, når der ikke kommer nogle kunder. Og det kan vi så gøre, til vi lukker...

Anni Andersen, formand Mariager Handel

Han forstår ikke, hvorfor den heftige kritik af omfartsvejen første kommer frem nu. 

- Jeg indrømmer gerne, at det er gået stærkt, siden der blev brugt 10 millioner kroner på en VVM-undersøgelse, men så burde man være kommet frem og rejst sin stemme. 

Fortalerne for en omfartsvej tæller blandt andre en borgergruppe og husejere i det centrale Mariager. Men Mogens Jespersen har ikke selv talt med de handlende. 

Et 'bestikkelsesforlig' kalder kritikere den aftale, der sikrer 377 millioner kroner til ny omfartsvej omkring Mariager. Fra TV2. 

- Når der kommer en borgergruppe med forslaget om en omfartsvej, så går jeg da ud fra, at de har hold i billetterne. Jeg går ikke ud selv og laver en personlig optælling, uddyber borgmesteren. 

Usikker fremtid for handlende

Tilbage i blomsterbutikken ryster formand for Mariager Handel, Anni Andersen, på hovedet over den usikre fremtid. 

 
 
Foto: Per Frank Paulsen

- Det eneste gode, der kommer ud af sådan en vej, er, at vi får god tid til at rydde op i butikkerne, når der ikke kommer nogle kunder. Og det kan vi så gøre, til vi lukker, siger Anni Andersen, der også sidder i bestyrelsen for den lokale turistforening. 

- Omfartsvejen kommer til at gå ud over antallet af turister i Mariager. De kommer til at køre forbi os. Vi har endnu til gode at se en by blomstre, efter den har fået en omfartsvej, lyder det bekymret fra Anni Andersen. 

På trods af udsigterne til investeringer for knap 400 millioner kroner i kommunen gør den voldsomme kritik indtryk på borgmester Mogens Jespersen fra regeringspartiet Venstre. 

 
 
Foto: Christian Henriksen

- Jeg forstår ikke, at de handlende ikke har været helt fremme ved havelågen og protesteret mere højlydt. Til gengæld forstår jeg godt, hvis de handlende er bekymrede for fremtiden. Det ville jeg også være. Men det vil være forkert at give omfartsvejen hele skylden for faldende omsætning - det ser vi også andre steder i de små byer, siger han om fremtiden for byens forretninger. 

Hvor stort er behovet for en omfartsvej?