Foto: Stefan Kjærgaard

Gymnasieelever skal bygge mur med haikudigte for at skabe bedre trivsel

Flere undersøgelser har vist, at præstationspres og stress er en del af hverdagen for mange gymnasieelever, og det kan betyde, at de ikke trives. Den kultur vil de gerne ændre på Mariagerfjord Gymnasium.

En 180 centimeter høj mur med haikudigte er et af de kunstprojekter, eleverne på Mariagerfjord Gymnasium snart bliver kastet ud i at udføre.

I samarbejde med Mariagerfjord Kulturskole, Himmerlands Teater, Mariagerfjord Kommune og forskere fra Aalborg Universitet vil Mariagerfjord Gymnasium undersøge, om gymnasieelever bliver gladere og trives bedre, hvis kunst og kreativitet bliver en større del af skoledagen.

- Det her er et forsøg på at adressere trivsel via nogle fag, som de kender i forvejen, men at gøre det på en anden måde, hvor vi ikke tænker i karakterer og læreplaner, siger Søren Urup, der er rektor på Mariagerfjord Gymnasium.

Det var Mariagerfjord Kulturskole, der i første omgang præsenterede idéen om samarbejdet mellem kunstnere og elever for gymnasiet.

- De unge kommer til at møde kunstnere fra de fire fagområder, som er musik, mediefag, drama og billedkunst. Det, vi får undersøgt, er, om kunsten kan bidrage til at styrke deres trivsel, siger kulturskoleleder Finn Svit fra Mariagerfjord Kulturskole.

Læs også Truer med strejke: Nordjyske gymnasieelever imod virtuel undervisning

Bedre trivsel kan give bedre karakterer

Sidste år udkom resultaterne af den første trivselsmåling, der er lavet på de gymnasiale uddannelser. Undersøgelsen viste, at 70 procent af pigerne og halvdelen af drengene tit eller meget tit føler sig pressede.

- Især med mængden af afleveringer, der hele tiden er for, og det karakterræs, der godt kan være til stede, så kan man godt blive lidt presset i nogle situationer. Det er helt sikkert, siger Rasmus Møller Kristensen, som går i 2.e på Mariagerfjord Gymnasium.

Målet med det nye projekt, som er finansieret af Region Nordjylland, er, at eleverne fokuserer mere på at være kreative i hverdagen og mindre på at opnå en bestemt karakter.

- Timerne til projektet er tillagt de unge uden for deres årsnorm, så det er ikke timer, hvor der er fokus på, at de skal nå et bestemt mål. Der bliver fokus på, at de unge trives, mens de lærer, fortæller Finn Svit.

Hvis man skal søge ind på en videregående uddannelse efter gymnasiet, så er karaktersnit afgørende. Er det så ikke et problem, hvis man ikke fokuserer på karakterer i gymnasiet?

- Det gør vi også. Det her er en eksamensskole. Sådan er det. Men der er også en sammenhæng. Når man trives, så lærer man bedre, så derfor er de to ting ikke hinandens modsætninger. Tværtom. Det er to ting, som hænger rigtig meget sammen, siger rektor Søren Urup.

Læs også BLOG: Problemet er ikke karakterskalaen, men det evige fokus på den

Håber, at andre hopper med på vognen

Kunst og kreativitet fylder ikke meget i fredagens religionsundervisning i 2.mx, men eleverne tror, at det kan få en positiv effekt på deres gymnasietid, at de nu bliver kastet ud i forskellige kunstprojekter i skoletiden.

- Det er vigtigt at huske, at skolegangen jo ikke kun handler om karakterer og præstationer, men også om det sociale samvær og alt det, der er uden for skolen, siger Ingebeth Libergreen, der går i 2.mx.

Hvis projektet på Mariagerfjord Gymnasium bliver en succes, så er det planen, at det skal bredes ud, så andre gymnasieelever også kan blive gladere.

- Jeg synes da, at hvis de erfaringer, vi gør os her, er gode, så ville det være en knippelgod idé, hvis der er andre, der vil hoppe med på vognen og prøve noget som det her, siger Søren Urup.

Der er sat 300.000 kroner af til at rulle projektet ud på Mariagerfjord Gymnasium i løbet af dette skoleår.

02:24 Luk video