Hobro-virksomhed satser: Kendt rød motorcykel rammer snart Kina
Den Nordjyske legetøjsvirksomhed, dantoy, der nok er mest kendt for deres røde plastik-motorcykel, har indgået en aftale med en af Kinas største legetøjsdistributører. Med aftalen får virksomheden mulighed for, at få fat i den voksende kinesiske middelklasse. En middelklasse, der går op i sikkerhed og kvalitet, når de køber produkter. Netop de kvaliteter er noget dantoy mener de har.
Dantoy i Hobro har i to år arbejdet på at få sit plastic-legetøj ind på det kinesiske marked, og det er nu lykkedes.
Hvis man giver sig til at vende bunden i vejret på det legetøj, der fylder i de danske børneværelser, vil man se en hel masse stempler, der siger "Made in China".
Men nu går den nordjyske legetøjsvirksomhed Dantoy i Hobro imod strømmen og lancerer deres legetøj med stemplet "Made in Denmark" på det kinesiske marked. Det betyder blandt andet, at den så velkendte røde plastic-motorcykel snart vil komme til at køre rundt på børneværelserne i Kina.
- Det er kæmpe stort - Kina er jo det største land i verden, siger direktør i Dantoy, Marck Højbjerg Matthiase.
Dantoy har netop indgået en aftale med en af Kinas største legetøjsdistributører. Den aftale medfører, at Dantoys produkter kan komme ud til over en millard kinesere.
- At få adgang til dem via deres butiksnetværk, det er meget stort. Der er ikke noget i Skandinavien, der er lige så stort som at have 2700 butikker, siger Marck Højbjerg Matthiasen fra Dantoy.
Kinesere vil have sikre produkter
Aftalen med den kinesiske legetøjsdistributør har været to år undervejs, og den vil gøre en stor forskel for den nordjyske virksomheds omsætning, når den kinesiske middelklasse snart får adgang til det danske legetøj.
- Vi er verdensførende, når man snakker kvalitet og miljø, og det er typisk det, den voksende kinesiske middelklasse køber ind i, vurderer Dantoys direktør, Marck Højbjerg Matthiasen.
Han bliver bakket op af Kina-ekspert Christina Boutrup, som mener, at kineserne netop i deres købevaner er begyndt at mere op i kvalitet og sikkerhed.
- Der er en voksende gruppe meget kritiske forbrugere, som, hvis de har råd, og det har en voksende gruppe, virkelig kigger på, hvor kommer produkterne fra, og kan vi stole kvaliteten, er der gift i og så videre, siger Christina Boutrup.
Drømmer endnu større
Og når produkterne kommer fra Danmark giver det en ekstra tryghed for kineserne, fordi Danmark er kendt som et land med høj fødevaresikkerhed, høj kvalitetskontrol og sikre produkter.
Med kvalitet og sikre produkter har de i Dantoy i Hobro en klar fornemmelse af, hvad det nye Kina-eventyr kommer til at betyde
- Forhåbentligt kommer det til at betyde, at vi vil opleve en større vækst, og at vi kan udvide vores fabrik. Og så forventer vi, at vores totale omsætning godt kan stige med en tocifret procentsats - potentialet er der i hvertfald helt sikkert, siger Marck Højbjerg Matthiasen.
Selv om det kinesiske marked endnu ikke er indtaget, håber Dantoys direktør snart kunne udvide i Asien og måske lancere deres produkter i lande som Vietnam og Indien næste gang.