Krads kritik af kommuner efter TV2 Nord-artikler: Umuligt at få hjælp
I kølvandet på flere sager om borgere med sklerose i Mariagerfjord, der har fået fjernet deres personlige hjælpere, kommer forening nu med kritik.
Det er alt for svært for mennesker med sklerose at få den hjælp, de har brug for.
Så kontant er udmeldingen fra Scleroseforeningen.
- Det er jo stort set en umulighed, lyder det fra rådgivningschef i Scleroseforeningen Nadja Buchard.
Den hjælp, hun henviser til, er den såkaldte BPA-ordning, hvor mennesker med sklerose har en kommunalt aflønnet hjælper fra morgen til aften. En hjælp, som flere borgere i Mariagerfjord Kommune er blevet frataget, efter de i årevis har været berettiget til den personlige assistance.
Dårlig forklaring
Det har både Jens Erik Bjerre og Lene Vinther oplevet. Kommunen begrunder det med, at deres sygdom er blevet for fremskreden til, at de kan fortsætte med BPA-ordningen. Kommunen vil i stedet tilbyde dem daglige besøg af hjemmeplejen.
Men den forklaring giver ikke mening for hverken Jens Erik Bjerre, Lene Vinther eller deres pårørende.
- Jeg ved godt hjemmeplejen stadig kommer sporadisk, men det er nogen, som ikke kender min mor og hendes behov. Så det er en rigtig dårlig løsning tænker jeg, udtaler Anne Vinther.
Hos Scleroseforeningen har man et andet bud på, hvorfor BPA-ordningen ikke bliver brugt i det omfang, der er brug for.
- Det handler om bundlinjen. Det er jo en påstand, men jeg kan simpelthen ikke finde på andre gode argumenter for, hvorfor det skal være så svært at være på en BPA-ordning i Danmark, siger Nadia Buchard, der er rådgivningschef i foreningen.
Årelangt tovtrækkeri
Jens Erik Bjerre og Lene Vinther har begge været på BPA-ordningen i flere år, før kommunen nu vælger at fjerne den igen.
Men det er næsten lidt af en sjældenhed, lyder det fra Nadia Buchard. Rigtig mange mennesker med sklerose må kæmpe længe - og ofte forgæves - for at få hjælpen tilkendt i første omgang.
- Sagsbehandlingen tager flere år, hvor der er tovtrækkeri for at overbevise om, at man er i den rigtige målgruppe, og at det er den rigtige løsning, siger hun og uddyber, at hun ville ønske, at kommunerne i højere grad ville se borgeren som et menneske uden at skæve så meget til økonomien.