Kystbyer modtager støtte

Foto: Dansk Bygningsarv

Øster Hurup Foto: VisitMariagerfjord

1 af 2

Nu får de to nordjyske kystbyer støtte fra Realdania til at gå videre med deres idéer. Det sker som led i kampagnen Stedet Tæller.

I Øster Hurup skal en ny promenade styrke sammenhængen mellem by, strand og havn og invitere til bevægelse og leg. Og i Klitmøller skal en ny såkaldt ’snake-run’ invitere cyklister, skateboardere og andre bløde trafikanter på hjul til at bruge stedet på nye måder. Mødesteder skal skabes, tilgængeligheden forbedres, og byen skal knyttes tættere sammen.

Projektidéerne i de to nordjyske byer bygger videre på eksisterende planer og samarbejder lokalt. Og nu er de også et skridt nærmere realisering - de er begge udvalgt til at få støtte fra Realdania som en del af kampagnen Stedet Tæller.

- Det glæder os utrolig meget, at Realdania har udvalgt Øster Hurup som en af de kystbyer, de gerne vil arbejde videre med, og jeg tror, at Realdania har spottet, hvilket kvaliteter og muligheder, der ligger i at byens potentialer bliver realiseret. Vi ser frem til sparringen og samarbejdet om en spændende og unik løsning for Øster Hurup, siger Mogens Jespersen, borgmester i Mariargerfjord kommune.

- Vi er utrolig glade og stolte over at blive genstand for Realdanias opmærksomhed gennem tilskud fra kampagnen Stedet Tæller. Vi glæder os arbejdet med at konkretisere tankerne bag ’Ny foreningsvej’. Det skal selvfølgelig ske gennem en tæt dialog med brugerne, borgerne og andre berørte parter i Klitmøller, siger Preben Holler, formand for Klitmøller Håndværker- og Borgerforening.

I alt har Realdania valgt seks projektidéer til støtte, som hver især skal løfte kvaliteten i en dansk kystby. Målet er at styrke turismen og samtidig gøre kystbyerne bedre at bo i - året rundt.

-Vores erfaring fra andre projekter viser, at man kan lykkes med at skabe den kvalitet, som efterspørges af turisterne, hvis man går til opgaven med en strategisk tilgang, vilje til samarbejde og blik for, hvad der er det særlige ved lokalområdet. De to nordjyske projekter er begge rigtig gode eksempler på netop dét, siger Stine Lea Jacobi, programchef i Realdania.

Alle de seks projektidéer er udvalgt med bistand fra et eksternt fagligt rådgiverpanel. Projektidéerne er udvalgt blandt 33 ansøgere, og er en del af Realdanias kampagne Stedet Tæller. I alt er afsat 12,5 mio. kr. til at føre de seks kystbyprojekter ud i livet. 

Forsiden lige nu