Lille klasse giver store resultater
Mariagerfjord Gymnasium har succes med at undervise elever med psykiske diagnoser.
På Mariagerfjord Gymnasium har de stor succes med at uddanne unge med psykiske diagnoser. Men forsøget risikerer at strande på grund af pengemangel.
For mange elever i Mariagerfjord Gymnasiums vhf-klasse har det været en en kamp at gennemføre undervisningen i store klasser, der ikke kan rumme unge med særlige behov.
En af dem er Trine Lindeberg Østergaard, som går på tredje år af vhf-uddannelsen og lider af gua-nld, angst og tourettes syndrom.
- Jeg har døjet meget med præstationsangst, hvilket der slet ikke har været taget hånd om, Og så har jeg haft meget kaotiske skoledage, hvor jeg hurtigt har mistet overblikket og ikke har kunnet håndtere mine følelser og hurtigt blive meget vred og sur over et eller andet. Og der har det været meget svært for skolernes side at tage hånd om det og sørge for, at min skoledag blev mere overskuelig, så jeg bedre kunne håndtere det, siger hun.
Koordinator Karen Inge Taasti forklarer, at de 12 elever i vhf-klasserne ville droppe skolegangen, hvis de ikke får helt trygge rammer at lære i.
- Den gruppe af unge her, hvis ikke de har meget forudsigelige rammer, vil de ikke kunne gennemføre. Vi vurderer, at samtlige elever i vores VHF-klasse ikke ville kunne få en gymnasial uddannelse i en almindelig klasse, siger gymnasielærer Karen Inge Taasti.
Siden 2012 har Mariagerfjord Gymnasium undervisningen radikalt om i forhold til almindelige folkeskoler og gymnasier. Hver elev i de specielle HF-klasser har sit eget bord, der er hvileafdeling i klasseværelset, hvor man kan trække sig tilbage, hvis man har brug for det, og så er lærerne rustet til opgaven med de tidligere så besværlige unge.
- Lærerne er veluddannet omkring det at håndtere unge med diagnoser og har forståelse og empati og støtter den her gruppe af elever, siger Karen Inge Taasti.
Mariagerfjord Gymnasium har udbudt vhf-uddannelsen til unge med en psykisk diagnose som asperger, autisme angst og ADHD i fire år. Udgiften til vhf-klasserne koster hvert år i forsøgsperiodenet sted mellem fem og seks millioner. Men nu er pengekassen ved at være tom, og bliver uddannelsen ikke godkendt til at modtage støtte til foråret, må skolen lukke ned for flere elevoptag.
- Der er ingen tvivl om, at på den lange bane kan en skole ikke bære at allokere så mange midler hen til et bestemt område, for vi har mange andre områder, man kunne tilgodese her på stedet, forklarer Karen Inge Taasti.
Udsigten til at skulle lukke ned for vhf-klasserne, ærgrer rektoren Jette Engelbreth.
- Den særlige tilrettelæggelse betyder, at der er nogle elever, der ellers aldrig ville være i nærheden af at få en gymnasiel uddannelse, får den. Og de faktisk kan komme videre og gennemføre universitetet - bare fordi undervisningen bliver tilrettelagt på en lidt særlig måde, udbygger rektor Jette Engelbreth.
For Trine Østergaard har undervisningen i vhf-klassen da også givet resultat. For hendes karakter niveau er gået fra middel til absolut top.
- Jo, de er egentligt meget fine. Sidste sommer var jeg oppe i otte eksamener, hvor jeg fik et 10-tal og syv 12-taller. Så det er jo ganske fint, griner hun.
Får skolen ikke penge fra Aspergers-ordningen er 2016 sidste år, man optager elever.