Ny høring kan måske løse gåden om Scandinavian Star
Foto: TV2/NORD (Arkiv)
Overlevende fra Scandinavian Star-katastrofen håber, at ny efterforskning kan kaste lys over, hvad der skete.
Mandag starter en retlig høring om Scandinavian Star-ulykken i Københavns Byret. Høringen har fokus på skibets ejer-, reder- og forsikringsforhold.
De danske og norske anklagemyndigheder har bedt overlevende og pårørende Mike Axdal om at afgive forklaring og fremlægge den dokumentation, som han har samlet siden branden 7. april 1990, skriver Scandinavian Stars Danske Støtteforening i en pressemeddelelse.
Mike Axdal overlevede, men mistede sin far og bror ved branden, og han har i årevis efterforsket årsagen til branden.
Formålet med afhøringen er at give politiet mulighed for at få alle oplysningerne i sagen, der vil være forældet om mindre end tre måneder.
Den norske rigsadvokat Tor Aksel Busch gav i fjor sin tilladelse til, at norsk politi starter en ny efterforskning af branden, der kostede 158 mennesker livet.
Efterforskningen skal blandt andet handle om de økonomiske forhold i sagen og afklare, om færgen blev sat i brand som en del af et forsikringsbedrageri - en del af efterforskningen, som tidligere har været dansk ansvar.
I september 2014 oplyste den danske rigsadvokat, Ole Hasselgaard, at de danske myndigheder er klar til at bistå nordmændene i deres undersøgelser. Han slog dog samtidig fast, at der ikke bliver nogen ny dansk efterforskning.
Et flertal i Stortinget støtter nu forslaget om at nedsætte en kommission, der skal granske færgebranden.
Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, der har diskuteret sagen siden i fjor, skal efter flere udsættelser tage stilling til sagen tirsdag.
I alt 158 mennesker omkom i brandkatastrofen om bord på Scandinavian Star i Skagerrak. En dansk lastbilchauffør, som omkom i branden, blev udpeget som hovedmistænkt. Men nye oplysninger har sået tvivl om, han var gerningsmanden.
Kaptajnen, rederen og direktøren blev i 1993 dømt for overtrædelse af loven om skibes sikkerhed. De fik den daværende strengeste straf på seks måneders hæfte - en mild type fængselsstraf.
[cke_factbox:"{\"title\":\"FAKTA: Katastrofen p\\u00e5 Scandinavian Star\",\"body\":\"* F\\u00e6rgen Scandinavian Star br\\u00f8d 7. april 1990 i brand om natten p\\u00e5 vej fra Oslo til Frederikshavn, da den befandt sig i Skagerrak.
\\n* 482 personer - herunder 99 bes\\u00e6tningsmedlemmer - var om bord p\\u00e5 f\\u00e6rgen. 158 af dem mistede livet ved branden.
\\n* Efterf\\u00f8lgende viste det sig, at branden var opst\\u00e5et flere forskellige steder, og at brandene sandsynligvis var p\\u00e5sat.
\\n* Norsk Politi gav en dansk lastbilchauff\\u00f8r, der selv omkom i branden, skylden. Men siden har en r\\u00e6kke svenske brandeksperter s\\u00e5et tvivl om den p\\u00e5stand, fordi det er usandsynligt, at danskeren kunne have startet de i alt seks brande p\\u00e5 skibet.
\\n* Sikkerheden om bord blev siden kritiseret, da det blandt andet kom frem, at personalet hverken havde holdt brand\\u00f8velser eller var blevet instrueret i sikkerhedsudstyret p\\u00e5 Scandinavian Star.
\\n* Kaptajnen, rederen og direkt\\u00f8ren blev i 1993 d\\u00f8mt for overtr\\u00e6delse af loven om skibes sikkerhed. De fik den dav\\u00e6rende strengeste straf p\\u00e5 seks m\\u00e5neders h\\u00e6fte - en mild type f\\u00e6ngselsstraf.
\\n* P\\u00e5r\\u00f8rende til omkomne har kritiseret efterforskningen af branden og mener, at branden var et fors\\u00f8g p\\u00e5 forsikringssvindel. Det samme mener den norske ekspertgruppe \\\"Efterforskning af mordbranden p\\u00e5 Scandinavian Star\\\", der fremlagde resultatet af sine unders\\u00f8gelser 6. april 2013.
\\n* Resultaterne og materialet fra ekspertgruppens rapport er efterf\\u00f8lgende blevet delt med politiet i Oslo. Det er det, der nu ligger til grund for politiets anbefaling om delvist at gen\\u00e5bne efterforskningen.
\\n
\\nKilder: Ritzaus Bureau, NTB\"}"]