Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Skrothandleren i Aggersund: Her er hele historien

Foto: TV2 Nord

Bilforhandleren i Aggersund Kenneth Haastrup er igen i vælten, efter beboerne i byen har klaget over hans skrotbunker. Vi har samlet hele historien om Kenneth Haastrup her.

Historien om bilforhandleren fra Aggersund Kenneth Hastrup ser efter 15 års varighed endnu ikke ud til at være nået til ende. Kenneth Haastrup er igen raget uklar med de andre beboere i Aggersund på grund af hans skrotbiler, der fylder i byen.

Derfor har borgerforeningen i Aggersund nu tage sagen op på deres generalforsamling den 19. april og råbe politikerne op.

Men det er langt fra første gang, at Kenneth Hastrup har været i vælten på grund af sine skrotbiler.

Kenneth Haastrups brugtvognsplads i 2008. Foto: TV2 Nord

Brød miljøregler

Sagen strækker sig helt tilbage til 2003, hvor den daværende Løgstør Kommune mente, at der stod 43 udtjente biler hos Kenneth Haastrups brugtvognshandel. Ifølge loven skal bilerne fjernes, når de er kategoriseret som udtjente, fordi de kan udgøre en miljøfare.

Med tiden fik Kenneth Haastrup reduceret det tal til 29 biler, men han nåede ikke at få alle sine biler solgt, inden deadlinen den 2. august 2004 udløb.

Ved det allersidste tilsyn hos brugtvognsforhandleren den 23 maj. 2005 var der stadig 13 udtjente biler på pladsen, der med sikkerhed havde stået der siden 2003.

Derfor blev Kenneth Haastrup idømt en bøde samt tvangsbøder på 2.000 kroner hver uge, gældende fra 1. januar, indtil de 13 biler blev fjernet.

Selv mente brugtvognsforhandleren ikke, at der var noget i vejen med hans biler, eller at de udgjorde en miljøfare.

TV2 Nord fra 2008.

Tvangsbøder blev aldrig uddelt

Så skulle man ellers tro, at sagen om Kenneth Haastrup ville få sin ende, men sådan gik det langt fra.

I 2008 var der igen ballade. Nordjyllands Politi fik aldrig uddelt de tvangsbøder, som brugtvognsforhandleren var idømt, og derfor kunne Vesthimmerlands Kommune ikke skride ind over for Kenneth Haastrup, der endnu havde ulovligt parkede biler på sin grund.

Det fik Vesthimmerlands Kommune til at kritisere politiet, der dengang ikke ønskede at udtale sig om sagen.

Senere på året lykkedes dog at skabe fred mellem Vesthimmerlands Kommune og Kenneth Haastrup, efter han i august fik fjernet alle de ulovligt parkerede biler.

Her gik Vesthimmerlands Kommune med til at sløjfe de 80 ugebøder på i alt 150.000 kroner, Kenneth Haastrup havde nået at erhverve sig, mens de ulovligt parkerede biler var på hans grund.

TV2 Nord fra 2008, da Kenneth Haastrup fik fjernet de ulovligt parkerede biler.

Biler flød i hele Aggersund

I 2009 var den gal igen. Kenneth Haastrup fortsatte sin brugtvognshandel og begyndte at parkere sine biler på offentlige veje og parkeringspladser i Aggersund.

Det fik dengang Sparekassen Midtfjord i Aggersund til at klage over bilforhandleren, der blandt andet parkerede sine biler på bankens parkeringspladser.

Brugtvognsforhandler Kenneth Haastrup mente ikke selv, der var noget i vejen med at parkere sine biler på offentlige veje og parkeringspladser i 2009.

Kenneth Haastrup nægtede at fjerne sine biler, og det fik Vesthimmerlands Kommune til at politianmelde brugtvognsforhandleren. I sidste ende tvangsfjernede Nordjyllands Politi de biler, som Kenneth Haastrup havde parkeret rundt omkring i Aggersund.

- De må beholde dem som gave. Det rører mig ikke, sagde Kenneth Haastrup i 2011.

Brugtvognsforhandleren kunne købe bilerne tilbage for 7.500 kroner per styk.

- Det gider jeg da ikke. Behold de dem bare. Hvis de havde ringet og sagt i forvejen, at de kom, kunne jeg have pakket dem ind som gave. De 7.500 kroner per styk, som det koster at fjerne dem, synes jeg bare, kommunen kunne have brugt bedre, sagde Kenneth Haastrup.

I 2012 tvangsfjernede politiet flere af Kenneth Haastrups biler i Aggersund. Foto: TV2 Nord

I august 2012 måtte politiet igen rykke ud for fjerne flere biler tilhørende brugtsvognsforhandleren, der havde fyldt sin grund til bristepunktet med gamle biler og autodele.

Her blev Kenneth Haastrup anholdt og anbragt i detentionen, indtil kommunen var færdig med oprydningen.

I 2012 overtog Aggersund og Omegns borgerforening den gamle Sparekassen Himmerland bygning og solgte den i 2013 til Gunner Christensen med en klausul om, at der ikke måtte være oplag af skrot.

En overtrædelse af klausulen ville påføre den nye ejer en konventionalbod på 100.000 kroner. Da Gunner Christensen straks lejede ejendommen ud til Kenneth Haastrup, hobede biler og andet skrot sig alligevel op.

Aggersund og Omegns Borgerforening slæbte derfor Gunner Christensen i retten, der gav borgerforeningen medhold, og den dom blev senere stadfæstet af landsretten.

Men Mads Krarup Nielsen, der er formand for borgerforeningen, kunne konstatere, at selv om foreningen fik medhold fra det danske retsvæsen, blev der ikke ryddet op i Aggersund. Konventionalboden blev heller aldrig betalt.

  Foto: TV2 Nord

Borgere stadig utilfredse

I 2017 købte Vesthimmerlands Kommune så den tidligere sparekassebygning og tilhørende p-plads i Aggersund fra Gunner Christensen, så de kunne rydde dem for gamle biler.

Siden er Kenneth Haastrup dog fortsat med opmagasinere skrot og biler på sin grund til fortsat gene for beboerne i Aggersund.

Hos borgerforeningen i Aggersund regner man med, at sagen igen bliver taget op på foreningens generalforsamling torsdag den 19. april, hvor flere politikere som borgmester Per Bach Lauersen (V) blandt andre dukker op.


- Vi skriver Danmarkshistorie: Endelig klar til at bruge hundredevis af millioner

Foto: Hans-Christian Lauritzen, TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Aalborg får nyt vartegn, der skal gøre byen lige så berømt som snapsen.

Om to år skal det hele være klar.

Kunsthal Spritten og det 30 meter høje kunstværk Cloud City Aalborg. Målet er at Nordjyllands største by får et kulturtilbud i verdensklasse. Det er ikke ambitioner der mangler, når de to chefer for Kunsthal Spritten fortæller om fremtiden.

- Det er Danmark, der får en ny kunsthal. Det er sådan set også Nordeuropa, der gør det, fordi med sådan et stort kunstværk, vi kobler til bygningen, så kigger vi ind i et helt vildt ambitionsniveau. Et vi alle sammen kan glæde os til, om vi bor i Aalborg eller et andet sted i Nordeuropa, siger Signe Cecilie Nørgaard Jochumsen, der er en af de to chefer for Kunsthal Spritten.

Specielt når talen falder på den argentinske kunstner Tomás Saraceno, der skal lave det 30 meter høje kunstværk uden for Kunsthal Spritten, drømmer Aalborg stort.

Så vildt bliver det nye kunstværk.

Chefer bliver holdt langt væk fra tidsplanen

Projektet Kunsthal Spritten og Cloud City Aalborg skal stå færdig i løbet af 24 måneder, men:

Den præcise dato for indvielsen er ikke fastlagt.

Otte fonde og Aalborg Kommune betaler for projektet til 350 millioner kroner. Fondene står for 295 millioner, mens Aalborg Kommune betaler 55 millioner og står for driften, indtil åbningen.

De to chefer i Kunsthal Spritten er kunsthistorikere, men de tør godt love, at byggeriet er klar om to år.

Bare rolig. Det er ikke kunsthistorikere, der skal stå for håndværksarbejdet.

Bilbao-effekten kan give milliarder

I Aalborg drømmer de om den såkaldte Bibao-effekt. I 1997 fik den nordspanske by et Guggenheim-museum. Det fik i løbet af 10 år investeringer i kunst og byudvikling til at eksplodere, så Bilbao i dag tiltrækker turister fra hele verden i tusindvis. Og indtægter for milliarder.

Dagen i dag, hvor projektet blev endeligt sat i gang, er Aalborg første skridt på vej mod mere international anerkendelse og altså drømmen om en nordjysk pendant til den nordspanske opblomstring.

- Det er bestemt ikke hver dag, og vi skriver Danmarkshistorie, påpeger Bibi Henriksen Saugman, der er den anden af de to chefer på Kunsthal Spritten.

10 år undervejs

Ideen med Kunsthal Spritten og Clous City Aalborg blev født for 10 år siden af erhvervsmanden Martin Nielsen. Siden har det været igennem et tumultarisk forløb, der blandt andet omhandlede ballade om udbygningsaftaler og stor intern palaver mellem entreprenører og kommune.

Det var i 2014 Martin Nielsen første gang luftede sine planer om at omdanne den gamle spritfabrik til en ny eksklusiv bydel. Trods de mange bump tør alle godt melde ud, at om to år er de klar.

Bygger videre på arbejdet fra fortidens pionerer.

Kunsthal Spritten fortæller, at de stadig holder arrangementer i de par år, som renoveringen og byggeriet tager. Derfor bliver der rig mulighed for nordjyderne til at besøge stedet, mens det bliver lavet om.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Han skal være afdelingsleder i European Energy.

2025 bliver et overordentligt travlt år for Kristian Tilsted.

Han har netop scoret et nyt job som afdelingsleder i European Energy, hvor han nu er ansvarlig for drift og vedligeholdelse af selskabets solcelleparker. Ikke nok med det skal han også forsøge at bevare borgmesterposten på Venstre-hænder ved kommunalvalget, som løber af stablen 18. november.

I august blev han nemlig udpeget som Venstres borgmesterkandidat, efter den siddende borgmester Niels Jørgen Pedersen (V) havde besluttet, at han ikke ville genopstille.

Kristian Tilsted lader TV2 Nord vide, at det nye job ikke rokker ved hans ambitioner.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg går til valg på, at vi beholder borgmesterposten, så det er helt klart målet. Lykkes det, har vi en ny situation, men det er jo kalkuleret i forhold til min ansættelse, så det har jeg selvfølgelig talt med min nye arbejdsgiver om, siger Kristian Tilsted.

Har lavet aftale med hustru

Ved siden af jobbet som afdelingsleder skal der dermed føres valgkamp til næste år. Folk skal dog ikke være nervøs for, at han går på kompromis med den del.

- Der skal være tid til at føre valgkamp. Jobbet er fleksibelt, og jeg kan også arbejde hjemmefra. Det hele er et spørgsmål om prioritere sin tid. Jeg har en aftale med min hustru om, at der kan afsættes tid til det hele. Det går selvfølgelig lidt ud over familielivet, men vi har heldigvis voksne børn, så de kan passe sig selv, siger borgmesterkandidaten.

Kristian Tilsted har siddet i kommunalbestyrelsen i Thisted Kommune i 10 år og er i dag medlem af Erhverv-, Klima-, Miljø- og Teknikudvalget.

Han blev tidligere på året fritstillet fra det direktørjob, han havde i Netselskabet Elværk. Ifølge eget udsagn på grund af omstruktureringer.

Den nye arbejdsplads ligger i Nykøbing Mors. European Energy er en international organisation med 850 ansatte fra 43 nationaliteter.

Han får arbejdsplads i Nykøbing Mors og bliver chef for samlet 14 medarbejdere. Det nye job glæder ham.


Mens de jubler i Lønstrup - er de skuffede i Tversted og Kjul

Foto: Henning Larsen

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Det er ikke alle steder i Hjørring, der er ramt af kysterosion, der får del i de millioner, Hjørring Kommune har fået til kystsikring.

- Vi er dybt skuffede over, at der ikke er penge til de områder, der er mest ramt af kysterosionen.

Sådan lyder det fra Kurt Trynskov, der ejer Aabo Camping i Tversted.

For fredag har Hjørring Kommune fået 6,3 millioner kroner til sandfodring ved kommunens vestvendte kyst. Sandfodringen skal ske på en 8,8 kilometer lang strækning, der ikke omfatter Tversted.

- Det er da skuffende, at når der kommer så mange penge, så er vi ikke tilgodeset. Og mange af de steder, der er nævnt, er der jo lavet hårdt kystsikring, siger campingpladsejeren.

De er dog ikke interesserede i hård kystsikring i Tversted, der vil skæmme landsskabet. De er tilgengæld interesserede i at få sandfodret deres kyst.

- Jeg er barnefødt i Tversted, og der var engang, hvor der var høje klitter nedenfor den blå kiosk, hvor man kunne ligge og sole sig og en strand på 50-70 meter. Men nu er alle klitterne væk. Og nu er der ikke ret meget bred strand tilbage, siger campingpladsejeren.

Her skal der sandfodres

Der er givet 6,3 millioner til sandfordring på kommunens vestvendte kyst, nærmere bestemt sandfodring på samlet 8,8 kilometer erosionsramt strækning, primært ved sommerhusområderne Nr. Lyngby, Mårup, nord for Lønstrup fra Harrerenden til Udemarken og ud for Nørlev-Skallerup-området.

Man piller ved det naturlige flow

Samme holdning deler Arne Therkelsen fra Kjul Strand. Også her er de blevet forbigået, og han mener, at området på den måde bliver ramt dobbelt.

For ikke nok med, at der ikke skal sandfodres på strækningen, så bliver den naturlige barriere, der lægger sig ved molen i Hirtshals Havn, renset op og fjernet igen.

- Vi bliver dobbeltramt. Hvis man skal tro læren om tilblivelsen af Skagens Odde, er det jo ikke uden betydning, at de oprenser det sand, som Hirtshals Havn stopper. Vi har svært ved at forstå, at det skal suges op og sejles vestpå igen, lyder det fra Arne Therkelsen.

Se interview med Søren houmann, der er udvalgsformand i Hjørring Kommune.

Skagens Odde er en stor sandodde, der er blevet dannet indenfor de seneste 7000 år. Det er den ved, at enorme mængder af sand er blevet frigjort ved erosion af de kvartære lag langs Nørrejyllands vestkyst, for naturligt at blive transporteret til Jyllands nordende af bølger og strøm.

- Det er jo hans levebrød

Han er skuffet over, at det, han kalder naturkommunen Hjørring og havnen i Hirtshals, har fået dispensation til at sejle sandet vestpå.

- Det er jeg lidt uforstående overfor. For det er på grund af sandets naturlige flow, at Skagens Odde og Kjul eksisterer, og det naturlige flow afbryder man jo ved at føre sandet tilbage. Jeg kan næsten kun tænke, at erosionen på sigt bliver et endnu større problem, end det er i øjeblikket, siger Arne Therkelsen.

Sådan ser det ud, når der sandfodres.

Både i Tversted og i Kjul har det betydning for turismen i området, at de brede sandstrande ser ud til at være en saga blot - undtagen på de vindstille dage, som der ikke er mange af på vestkysten.

- Det var og er det, turisterne kommer efter. De, der ikke er kommet i området i mange år, tror, de er kørt forkert, når de kommer her, siger Kurt Trynskov fra Tversted, der bliver bakket op af Arne Therkelsen:

- De turister, der kommer her, kommer jo, fordi der har været en bred vesterhavsstrand med god adgang, der er en børnevenlig. Og det kan ikke undgå at blive påvirket. Min genbo er en campingplads, og det er jo hans levebrød det her. Vi har i forvejen ikke mange virksomheder og arbejdspladser her i vandkanten, siger han.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Så er landsdelens mest omtalte godstransport sejlet i havn.

Prammen med de tre gigantiske mølledele, der siden i fredags har været på rejse fra Brande mod testcentret i Østerild, er nu på vej ind i havnen i Hanstholm efter en sejltur, der tog sin begyndelse i Hvide Sande klokken 22 i går aftes.

Det viser billeder fra Hanstholm Havn.

Selvom det er stort, og tungtvejende gods, der står på prammen, så gør havnechef Søren Zohnesen ikke store øjne af transporten.

- Det er som en dag mere på kontoret. For os har der ikke været nogen ekstraordinære opgaver, fordi vores infrastruktur kan håndtere det, siger han.

Det eneste, der måske skal ændres betydeligt på, er et par lygtepæle og skilte på havnen, mener chefen i Hanstholm.

Men selvom de i Hanstholm ser transporten som en normal opgave, så giver det alligevel lidt indtryk.

- Det er altid spændende at se, når sådan noget kommer ind i havnen. Møllerne bliver større og større for hver gang, men nogle gange er det svært at se, at de er blevet det, siger Søren Zohnesen, der er havnechef på Hanstholm Havn.

Han fortæller, at det kræver lige så mange forberedelse at køre strækket fra Hanstholm til Østerild, som det krævede mellem Brande og Hvide Sande. 

- Jeg tror ikke, der er gjort de helt store forberedelse. Vejen er jo godt forberedt på de her laster, fordi de har kørt, der så mange gange, siger han. 

Foto: Ole Vognstoft

Hvis du vil se mølledelenes tur til havnen i Hvide Sande, hvorfra delene blev sejlet til Hanstholm, kan du se og læse livebloggen her.


Social dumping: Tre Aalborg-virksomheder under lup

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Virksomhederne kan se frem til yderligere kontrol.

Fejl og snyd blev for nyligt konstateret af Skattestyrelsens medarbejdere i en landsdækkende kontrolaktion.

I hele 33 ud af 52 kontroller blev der fundet indikationer på social dumping. Tre Aalborg-virksomheder er nu under Skattestyrelsens lup for problemer og humbug.

Hvad er social dumping?

Det er social dumping, når udenlandsk arbejdskraft udfører opgaver i et andet land til en lavere løn og under ringere arbejdsforhold, end hvad der gælder for det pågældende lands arbejdstagere.

Kilde: Fagbevægelsens Hovedorganisation

Det var i sidste uge, at Skattestyrelsen, Arbejdstilsynet og politiet aflagde visit hos fem Aalborg-virksomheder, som hovedsageligt opererer inden for restaurationsbranchen.

- Virksomhederne, vi kontrollerer, er udvalgt, fordi vores oplysninger indikerer, at der kan være problemer med social dumping. Kontrollerne viser, at de tre Aalborg-virksomheder er med til at skabe unfair konkurrence, siger Ernst O. Nielsen, funktionsleder i Skattestyrelsen.

Virksomhederne kan nu se frem til at blive kontrolleret yderligere, så Skattestyrelsen kan opgøre skat og moms korrekt for virksomhederne og deres ansatte.

- Når vi skal se nærmere på tre virksomheder, skyldes det, at vi under kontrollen har oplevet nogle uoverensstemmelser og uklarheder omkring moms og skat, som vi skal have set nærmere på. Desuden mener vi, at medarbejderne i en enkelt virksomhed, skal anses for arbejdsudlejede til den danske virksomhed, de udfører arbejde for, siger Ernst O. Nielsen.

I forbindelse med kontrollerne har Skattestyrelsen på landsplan talt med 161 medarbejdere. 110 blandt dem var udenlandske.

Det var årets ottende landsdækkende aktion mod social dumping foretaget af Skattestyrelsen.