40 procent af danskerne holder ikke ferie i Danmark - det er dem, ny reklamekampagne henvender sig til. Foto: Henning Bagger (Ritzau Scanpix)

21 millioner skal få danskere til at holde ferie Danmark

Stor reklamekampagne skal holde danskernes sommerferiepenge i Danmark, så den trængte turismebranche kan holdes i live.

Den danske turistbranche er i knæ, og nu skal ny, storstilet reklamekampagne rettet mod de 40 procent af danskerne, der holder ferie i udlandet, få dem til at lægge deres feriepenge her i landet. 

- Danmark er et skønt ferieland. Men nogle af de steder, der er rigtig dejlige at være er samtidig også rigtig hårdt ramt af corona-krisen. Så vi skal have flere danskere til at holde mere ferie i Danmark i år. Nogle vil tage deres første badetur i Vesterhavet i år. Andre vil måske genopdage Bornholms rokkesten og røgerier. Og andre igen vil besøge fynske herregårde i jagten på gode natur- og madoplevelser. Vi skal inspirere både dem, der vil holde flere ugers ferie i Danmark og dem, der kun skal ud på endagsture, siger erhvervsminister Simon Kollerup om reklamekampagnen til 21 millioner kroner. 

Bag den nye kampagne står 19 danske destinationer, Brancheforeningen Danske Destinationer, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Storbyturisme og VisitDenmark. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har bevilliget 10,3 mio. kr., og en gruppe af de store offentlige aktører i dansk turisme bidrager med yderligere 10,7 mio. kr. til kampagnen. 

Kampagnen tager talemåden ”vi skal bare være i Danmark i år” under kærlig behandling. For Danmark er meget mere end "bare", og det skal kampagnen minde danskerne om ved aktivere gode sommeroplevelser og på den måde give danskerne lyst til at rejse rundt og genopdage deres eget land, lyder det fra gruppen bag kampagnen. 

Milliarder på spil i Nordjylland

I det nordjyske er det tusindvis af arbejdspladser, som er i risiko for at forsvinde. 

Nye tal fra Danmarks Statistik og VisitDenmark viser, at der i Region Nordjylland i 2018 var et turismeforbrug på 16,8 milliarder kroner og 8,2 millioner overnatninger. 

En stor del af denne omsætning og overnatninger kom fra udlændinge, men disse gæster er der ikke udsigt til med de nuværende lukkede grænser, og det rammer erhvervet hårdt, fortæller HORESTA.

- I Region Nordjylland var det næsten halvdelen af alle turismeovernatninger, der i 2019 blev foretaget af udlændinge. Efterspørgslen på virksomhedernes ydelser i erhvervet er således blevet godt halveret som en konsekvens af krisen, og vi danskere kan desværre ikke dække dette hul alene. Mange arbejdspladser i regionen afhænger af turisme, og virksomhederne risikerer at måtte dreje nøglen om som følge af epidemien, fortæller chef for turisme og oplevelsesøkonomi i HORESTA, Annette Hyldebrandt.

En udenlandsk hotelgæst på ferie i Danmark har et døgnforbrug på 2.500 kroner, viser tallene fra Visit Denmark, hvilket er væsentlig højere end en dansk overnattende, der bruger 1.600 kroner pr. dag.

Udenlandske turister bruger i gennemsnit mere end 50 procent pr. dag end danske feriegæster.  Foto: TV2 Nord