Askesky: Ingen letter fra Aalborg Lufthavn uden særlig tilladelse
Foto: TV2/Nord
I aften skal flyselskaber have særlig tilladelse at lette fra de jyske lufthavne. Det kan give aflysninger.
Askeskyen fra den islandske vulkan vil lægge et gråt tæppe
over det vestlige Danmark i aften, og det giver travl aktivitet
hos de flyselskaber, der flyver fra de jyske lufthavne.
Fra klokken 20 i aften er det nemlig kun flyselskaber med
særlig tilladelse til at flyve i moderate mængder aske i luften,
der får lov at lette derfra.
- Vi har informeret samtlige 26 danske flyselskaber, og vi ved, at myndighederne i de andre europæiske lande har gjort det samme med deres selskaber, siger Thorbjørn Ancker, kommunikationschef i Trafikstyrelsen.
Passagerne må derfor forberede sig på forsinkelser.
- Flyselskaberne er i gang med at indhente accept fra de forskellige motor- og flyfabrikanter til at kunne flyve i de områder, hvor der er askekoncentrationer mellem to og fire milligram per kubikmeter luft - det man kalder de grå zoner, siger Thorbjørn Ancker.
Ingen selskaber får lov at lette uden den nødvendige tilladelse fra de områder, hvor koncentrationen af aske stiger fra "let" til "middel" - eller fra blå zone til grå zone.
Med erfaringerne fra sidste års askesky, der lagde Europas luftrum øde i seks dage, har luftfartsmyndighederne nemlig udviklet mere fintfølende metoder til at måle koncentrationen af aske i luften.
Det har betydet, at der nu er tre forskellige zoner med askekoncentration - rød, grå og blå. Rød zone betyder meget høj askekoncentration og dermed flyforbud for alle selskaber, mens den grå zone har forhøjet koncentration af akse, men selskaber med særlig tilladelse kan fortsat flyve.
Blå zone kræver ingen særlig flyvetilladelse.
De nye målemetoder kunne have sparet både flypassagerer og selskaber for en del af sidste års askekaos.
- Det er sandsynligt, at der havde været færre dage med flyveforbud, hvis man havde haft det forfinede system sidste år. Det er netop baseret på erfaringerne fra sidste års meget massive lukninger af luftrummet, siger Torbjørn Ancker.