Black Friday-amok: Virksomheder har vidt forskellige holdninger til konceptet

Butikkerne lokker med store rabatter, men forbrugerne er ikke oppe at ringe over Black Friday. Foto: Torben Lykke Larsen

Over hele Nordjylland er der Black Friday, og flere virksomheder henter store dele af deres årsomsætning på en enkelt dag. Andre virksomheder siger helt fra.

Email-indbakken flyder over med Black Friday-tilbud, og tilbudsaviserne er klistret ind i store annoncer. Det kan ikke være gået manges næse forbi, at der fredag er lagt op til det helt store forbrugsræs med Black Friday.

Også i Nordjylland har mange nordjyder allerede fra morgenstunden været på tilbudsjagt. Og en af de virksomheder, der er hoppet med på galejen, er Hotel Viking i Sæby. Her regner man med at hente 10 procent af årets omsætning.

- Det bliver over dobbelt så stort i år, siger direktør hos Hotel Vikring, Brian Fabricius.

Her bestiller kunderne i stor stil ophold på hotellet og endagsture i spa-afdelingen.

04:01

Hos Hotel Viking udnytter man Black Friday til at sælge flere tusinde gavekort.

Luk video

Flere tilbud – og flere siger fra for klodens skyld

Midt i forbrugsfesten er der dog også flere, der vælger at trække i håndbremsen og siger fra over for konceptet Black Friday. Torsdag aften var der eksempelvis 2nd Black Friday i Aalborg, hvor private kunne bytte tøj med hinanden i stedet for at købe nyt.

- Jeg synes, at det er rigtig fint, at man kan komme med sit eget tøj og bytte det til noget andet, og dermed ikke skabe et forbrug men i stedet genbruge det, der er her i forvejen, siger Nanna Viktoria Nielsen, der er studerende og havde valgt at lave en stand med brugt tøj.

Hos sportstøjsproducenten Fusion, der har base nær Aalborg, deltager man heller ikke i Black Friday. Her er holdningen, at Black Friday er med til at skabe et overforbrug, og at de fleste virksomheder bruger dagen til at tømme gamle varelagre.

- Umiddelbart kunne det godt ligne et marketingstunt eller greenrush at sige, at vi ikke er med på den her bølge. Men hvis man gerne vil bæredygtighed og være langtidsholdbar med gode, gedigne produkter, som brugerne kan bruge i lang tid, så stemmer det ikke overens med at banke prisen i bund til Black Friday, siger Troels Vest Jensen, marketingdirektør hos Fusion.

06:17

Black Friday passer ikke ind i Fusions forretningsmodel, siger marketingdirektør Troels Vest Jensen.

Luk video

Her er fokus på en bæredygtig prodution, hvor virksomheden kun bestiller og producerer de varer, de kan sælge nu og her.

- Derfor passer Fusions koncept ikke ind i særlige begivenheder som Black Friday, siger Troels Vest Jensen.

Vil sælge 12.000 gavekort på en dag

Hotel Viking reklamerede med Black Friday-tilbud første gang i 2015. Dengang solgte man 2500 gavekort, men i år regner man med at sælge helt op til 12.000 gavekort.

- Vi er 12 mand, der ikke lavet andet end at det her. Vi kommer nok til at besvare 5000 emails og det dobbelte antal kald ude i informationen, siger direktør Brian Fabricius.

Selvom hotellets produkter er populære i forvejen, har man alligevel valgt at skilte med gode tilbud.

- Vi har truffet et aktivt valg om at være en del af det her. Enten kan vi læne os tilbage og vente på, at folk har købt eller fået en Smartbox, og så kan vi jo så vente på, at den eventuelt bliver indløst hos os. Så kan vi så betale 30-40 procent i provision til dem.

- Eller også kan vi forsøge at komme det lidt i møde og give rabatten til forbrugerne i stedet for.

Hotel Viking regner med at sælge gavekort for omkring 4 millioner kroner på Black Friday.

Forsiden lige nu