Booking.com skylder 80.000 til David: - Vi stoler ikke på dem
Foto: Privatfoto
David sammen med sin datter.
Siden juni har David og hans kone haft problemer med at modtage betaling fra Booking.com.
Der er penge i klemme hos mange mindre nordjyske erhvervsdrivende. Den online bookingplatform Booking.com har henover de seneste måneder ikke udbetalt den rette betaling til danske hoteller og overnatningssteder.
En af dem er David, som sammen med sin kone er indehaver af Lille Knudsgaard og udlejer to feriehuse ved Vrensted. De har ikke modtaget betalinger i omkring 2,5 måned.
- I begyndelsen skrev de, at de skulle opdatere betalingssystemet, og vi skulle forvente forsinkelser. Vi tænkte, det var lidt mærkeligt, at de gjorde det i højsæsonen, siger David.
Fulde navn
TV2 Nord har valgt ikke at bringe Davids efternavn af hensyn til hans arbejde, som han har ved siden af feriehusudlejningen.
Redaktionen er bekendt med hans fulde navn.
Flere hundrede overnatningssteder har oplevet, at de ikke har modtaget den rette udbetaling, når gæster har booket overnatninger gennem Booking.com.
Lars Ramme Nielsen er branchedirektør hos Dansk Erhverv og har modtaget knap 200 henvendelser fra folk, der har penge i klemme. Han estimerer, at 15 procent af dem er fra Nordjylland.
- Det varierer mellem 15- og 350.000 kroner. De fleste ligger omkring 100.000 kroner, siger han.
IT-fejl er årsagen
Både David og hans kone har arbejde ved siden af feriehusudlejningen, som de har gjort siden 2018. De har 80.000 kroner til gode, og de er et godt eksempel på, hvem der er ramt af Booking.coms manglende betaling.
- De små er ramt. Det er en helt afgørende salgskanal for mange, og så er man sårbar, fortæller branchedirektøren og fortsætter:
- Kernen er, at små værter og deres betalingssystem er gået i spaghetti med de danske regler. Det er ikke blevet fikset IT-mæssigt af Booking.com, siger Lars Ramme Nielsen.
Onsdag morgen har Lars Ramme Nielsen haft et møde med Booking.com, som er i gang med at udbedre IT-fejlen.
- Jeg tror, de er ved at vågne op. Det er dårlig omtale for dem, så jeg tror, at de skynder sig, lyder det.
Lars Ramme Nielsen har samlet en liste over alle de danske erhvervsdrivende, som har penge til gode.
- De (Booking.com, red.) har lovet mig at håndtere dem manuelt og sikre, at de får udbetalingerne hurtigst muligt, siger branchedirektøren.
Feriehusudlejning er kun en bibeskæftigelse for David og hans kone. Derfor vil de ikke komme til at dreje nøglen om.
- Men der er jo stadig en del udgifter med det. Det er ikke gratis at have gæster boende med elektricitet, vand og så videre.
Nye booking-løsninger
David og hans kone har i deres tid som feriehusudlejere kun brugt Booking.com som platform. Men med de igangværende betalingsproblemer er det ved at ændre sig.
- Vi har brugt Airbnb en lille smule, og vi er ved at registrere os hos Hotels.com og Vrbo, siger David.
Samtidig har de valgt at ændre betalingsmetoden. Normalt modtager Booking.com betalingen, og så afregner de med udlejerparret. Men nu har David og konen investeret i en kreditkortautomat, så gæsterne betaler, når de ankommer, og så skal parret selv afregne med Booking.com.
- Vi kommer til at tage imod betalingen fra kunderne, fordi vi stoler ikke på Booking.com længere.
Det er stadig planen, at David og konen vil benytte sig af Booking.com i fremtiden - men nu med andre alternativer.
- Nu må vi se, hvad det ender med. Kommunikationen har været håbløs fra dem, og de bliver ved med at undskylde, lyder det.
I et skriftligt svar til TV2 Nord skriver booking.com følgende:
- Tidligere på sommeren informerede vi vores overnatningspartnere om, at vi ville udføre essentiel vedligeholdelse af vores økonomisystem, hvilket ville medføre betalingsforsinkelser. Selvom betalingerne er genoptaget som normalt for størstedelen, er nogle af vores partnere blevet berørt af et uventet teknisk problem, hvilket har medført yderligere forsinkelser. Vi vil gerne forsikre enhver berørt partner om, at vi gør alt, hvad vi kan for at løse dette tekniske problem, og vi beklager virkelig den fortsatte forstyrrelse.