Broulykke bliver dyr for rederier

En del transport på Limfjorden bliver formentlig flyttet fra skibe over på lastbiler, forudser Aalborg Havn.

Påsejlingen af jernbanebroen over Limfjorden betyder formentlig, at en del af fragtsejladsen på fjorden flyttes over på lastbiler i stedet.
Det vurderer havnekaptajn Peter J. Petersen fra Aalborg Havn A/S.

- Nogle af de ting, man traditionelt godt kan sejle øst-vest og vest-øst på Limfjorden, kommer nok på landevej. For eksempel bulkvarer som granit og kalkprodukter. Og da vi lever af skibene, betyder det, at vi får lidt færre penge i kassen, siger havnekaptajnen.

Peter J. Petersen forudser også, at rederierne, der sejler på Limfjorden, får større udgifter til sejlads, indtil broen er repareret.

- Der er ingen skibe, der bliver fanget, fordi de altid kan gå nordenom. Hvis de skal til vestlige Limfjordshavne, må man gå gennem Skagerrak, altså nord om Skagen. Og skal man den anden vej, må man også nord om Skagen, siger han.

- Så rederierne bliver udsat for større sejladsomkostninger, og det tager længere tid.

Den store virksomhed Aalborg Portland bliver næppe berørt, da dens aktiviteter er placeret øst for den ødelagte bro, tilføjer Peter J. Petersen.

- Det er meget større skibe, der går til Aalborg Portland, og de kommer udelukkende ind fra øst via Kattegat, siger havnekaptajnen.

/ritzau/


Seneste nyt

fra Nordjylland