Busselskab aflyser afgange i stribevis: Derfor skal du vente fire uger på svar

NT får kritik for aflyste afgange og lang ventetid ved forsinkelser. Men vil du klage, er svartiden op til en måned.

"Hvor bliver bussen af?"

Er det et spørgsmål, du har stillet dig selv gentagende gange de seneste par uger, så er du langt fra den eneste.

For busserne i Nordjylland udebliver eller forsinkes i stribevis. Det er blandt andet erfaringerne hos eleverne på Hasseris Gymnasium, hvis rektor oplever det som et omfattende problem, når op mod hundrede elever kommer for sent hver dag. 

Det er dog intet i forhold til, hvad der sker, hvis man skriver til Nordjyllands Trafikselskab for at høre, hvad der er galt eller skriver for at klage over forsinkede eller udeblevne busser gennem deres hjemmeside. Her kan man forvente en svartid på op til fire uger.

På NT’s hjemmeside står der, at man kan forvente fire ugers ventetid på sin henvendelse.
På NT’s hjemmeside står der, at man kan forvente fire ugers ventetid på sin henvendelse.

Hvordan det kan hænge sammen, har vi spurgt Mette Henriksen, chef for Salg og Kunder i NT, om:

Hvordan kan det være, I har fire ugers svartid på jeres kunders henvendelser?

- De mange ugers ventetid skyldes en kombination af, at august og september er vores travleste tid, hvor unge skal have ungdomskort og skolekort. Oven i det har vi haft en stor kontraktoverdragelse i Aalborg by. Overdragelsen og køreplansskiftet med Tide har givet os ekstraordinært mange kundehenvendelser, der omhandler driftsproblemer, siger Mette Henriksen og fortsætter:

- Den gennemsnitlige ventetid for et svar fra vores kundeservice er to uger, men for at forventningsafstemme skriver vi fire uger.

quote Vi er kede af det og kan kun beklage

Mette Henriksen, Nordjyllands Trafikselskab

Hvorfor lægger I ruter på rejseplanen, som ikke kan besættes af chauffører?

- Når vores vognmand vinder en kontrakt, som andre vognmænd har haft tidligere, så overtager han også chaufførerne. Som ny leverandør kan det derfor være vanskeligt at danne sig det fulde overblik over bemandingen fra dag et. Chauffører kan ligesom os andre også blive ramt af sygdom, og er det ikke muligt at få vagten besat, så er der ikke andet valg end at lade den udgå, forklarer Mette Henriksen.

- Vores leverandør har ingen planlagte driftssvigt. Derfor vil afgangen også fremgå af rejseplanen, fortsætter hun.

Hvornår kan man forvente, at busserne ankommer planmæssigt? 

- Vi kan ikke følge med, så jeg ved ikke, hvornår forsinkelserne og aflysningerne stopper, svarer Mette Henriksen og uddyber:

- På nuværende tidspunkt har vores vognmand desværre ikke chauffører nok, så jeg ved ikke, hvornår forsinkelserne og aflysningerne stopper.

- Lad os sige, vores vognmand mangler 10 chauffører, men ikke kan ansætte 10 chauffører, så kan man ikke gøre så meget. Nogle dage har vi fem afgange, der udgår, andre dage har vi 20. Vi er kede af det og kan kun beklage. Som det er tilfældet i mange andre servicefag, så kan vognmanden heller ikke få nok chauffører, svarer Mette Henriksen og tilføjer:

- Har du prøvet at køre gennem Aalborg i myldretiden, så ved du, hvorfor busserne kan blive forsinkede. Busserne kører ikke i eget trace og skal ligesom privatbiler igennem myldretiden. Køreplanerne bliver lavet af Aalborg Kommune, og det har de gjort et kæmpe stykke arbejde for at få til at hænge sammen, fortsætter hun.

Hvad skal man som kunde gøre, hvis man ikke kan vente fire uger på svar på sin henvendelse?

- Vi kan ikke arbejde mere, end vi gør. Vi kan ikke besvare flere kundehenvendelser, end vi gør. Hvis vi skal kunne agere og handle på henvendelserne, så vil vi helst have dem på skrift gennem vores hjemmeside. Men som kunde er man altid velkommen til at ringe til os på 98111111.

Du fortæller, I har en driftssikkerhed på 98 procent. Men med en svartid på fire uger på henvendelser om aflysninger og forsinkelse, har I så et forsinket billede af realiteterne? Har I så ikke først det fulde øjeblik om fire uger?

- Der er ingen sammenhæng mellem svartiden på de skriftlige kundehenvendelser og overblikket over vores drift. Vi har GPS-tracker på busserne, så vi kan regne med driftssikkerheden på 98 procent. Desuden kan man ringe til os, og så kan vi se, hvor bussen er, eller man kan følge busserne i Rejseplanen for det samme. Vi har 1400 daglige afgange.

Hvilke ruter, ved I, er ramt af forsinkelser?

- Rute 1 og rute 17 har været hårdt ramt – de var koblet sammen indtil for nylig på John F. Kennedys Plads, hvor man havde vagtskifte. Det er de ikke mere, fordi man erfarede, at det ikke var optimalt. Blev den ene bus forsinket, blev den anden det også, i og med chaufføren var nødt til at vente med at bytte over, lyder forklaringen fra Mette Henriksen.

- Nogle af vores busruter bliver aflyst gentagende gange. Når det sker, gennemgår vi driften sammen med vores vognmand og analyserer os frem til, hvad der gik galt. Så har vi ekstra fokus på den pågældende busrute på den måde, at vognmanden i mangel på chauffører vil prioritere den udfordrede busrute frem for andre.

Eleverne på Hasseris Gymnasium har igangsat en undersøgelse om omfanget af eleverne, som bliver ramt af forsinkelserne, hvor mere end halvdelen af 207 elever oplever at busserne udebliver én eller flere gange om ugen. Hvordan matcher det jeres driftssikkerhed?

- Hvis 50 personer venter på den samme bus, så er det klart, at det ender sådan. Det er ikke tilfredsstillende, om det er én eller flere, der venter forgæves, siger Mette Henriksen og slutter:

- Chaufførerne gør deres arbejde og gør det skide godt.


Seneste nyt

fra Nordjylland