Butikker ikke klar til digital post
Nyhedsjægerne tester den digitale postkasse. Vil det lykkes dem at få adgang til det snart lovpligtige system?
De erhvervsdrivende i Brønderslev har ikke tilmeldt sig digital post og har bange anelser i forhold til om det vil fungere.
Fra 1. november skal alle erhvervsdrivende være tilmeldt den digitale postkasse, som fremover vil være stedet vigtige meddelelser til deres firma lander. Men ingen af de små erhvervsdrivende TV2/Nord mødte i Brønderslev har tilmeldt sig. Og ligeså få tror, det er en god ide.
- Jeg var inde og åbne den (tilmeldingen red.), og så tænkte jeg bare: No way! Og så sagde jeg til min mand: "Den kan du godt aflevere nede ved revisoren og så må han gøre noget ved det."
Sådan fortæller Kristina Haugaard, der ejer Butik Frøen. Og hun er ikke ene om ikke at orke den digitale postkasse.
- Jeg har fået brev om det, og så har jeg ikke gjort noget ved det, siger Ivan Johansen, der ejer butikken Dyreguf.
Handelschefen i Brønderslev frygter, at den digitale postkasse kan give en masse ekstra bøvl.
- Det er da irriterende i forhold til at man skal ud og købe sig til nogle ekstra ydelser. Og det er både en ekstra omkostning, men koster også ekstra tid. Og det gør også at man ikke kan føle sig så tæt på hvad der sker omkring virksomheden, som da man fik sine meddelelser ind ad døren, siger Malene Fisker, der er handelschef i Brønderslev.
Ivan Johansen har fået brev om, at han skal huske at tilmelde sig, men har endnu ikke gjort noget ved det. Han har dog allerede en forestilling om hvordan det bliver fremover.
- Det kommer til at tage tre gange så lang tid som at læse et almindeligt brev.
Så fint skulle det være?
- Og noget lort bliver det, slutter Ivan Johansen.
I klippet ovenover kan du se hvordan det gik, da vores journalist forsøgte at tilmelde sig den digitale postkasse.
Nyhedsjægerkorpset hos TV2/Nord er altid på jagt efter gode historier. Kan du hjælpe? Send et tip på tip@tv2nord.dk