Danske Regioner om togplan: Glem ikke busserne

Skal man have fuldt udbytte af ny togplan, bør man ifølge Danske Regioner også udbygge og forbedre busdriften.

Regeringens højt profilerede togplan til 27,5 milliarder kroner med den såkaldte timemodel bør følges op af flere og bedre busser, mener Dansk Regioner.

Med regeringens togplan vil man have elektriske jernbaner på flere strækninger og indføre en såkaldte timeplan, hvor man i tog skal kunne rejse mellem landets fem største byer på en time mellem hver by.

Men skal man have det fulde udbytte af investeringer i tognettet, skal også busdriften udbygges og forbedres, mener næstformand for Danske Regioner, Carl Holst. Han ser perspektiver i timemodellen, men påpeger, at man skal se på hele den kollektive trafik.

- Tanken om at lave en timemodel er rigtig god. Folk skal hurtigt og effektivt kunne rejse mellem de store byer, og vi skal samtidig have CO2-udslippet bragt ned. Der skal altså være et alternativ til bilen - nemlig ordentlig togdrift.

- Men det kræver også busser. Glemmer vi busserne, bliver milliarderne ikke udnyttet godt nok. Folk skal ind i togene, og en tredjedel af togpassagererne kommer fra en bus, så det er ikke enten eller, siger han i en pressemeddelelse.

Ifølge Danske Regioner skal den kollektive bustrafik udbygges og samordnes med togtrafikken for bedst muligt at dække passagerernes transportbehov, og så lokalbaner samtidig kan fornyes med højere hastigheder og flere afgange.

Også trafikinformation til rejsende og bussernes fremkommelighed bør forbedres.

Hvis den kollektive trafik skal løfte størstedelen af den fremtidige trafikvækst, som der står i trafikforliget fra 2009, skal den udvikles markant. En stigning i buskørslen på 25 procent kræver, at området tilføres omkring 400 millioner kroner hvert år.

Timemodellen vil ifølge Trafikstyrelsen give 4190 ekstra togrejser mellem de store byer per dag.


Seneste nyt

fra Nordjylland