Den nordjyske hotelbranche ramt af Finanskrisen
Finanskrisen har ramt turismen i Nordjylland. Det er især hotelgæsterne, der svigter landsdelen. En del af løsningen kan være at lokke flere danske turister til at tage på ferie i Nordjylland.
Peter Jensen er bestyrelsesformand for Hotel Scheelsminde og har været i hotelbranchen i over 30 år. Han tøver ikke med at beskrive den aktuelle situation i hotelbranchen, da Tv2/Nord spørger ham, hvordan det går.
- Der er helt klart en krise. I det først kvartal af 2009 har vi haft en tilbagegang 9,2 procent. Vi skal faktisk tilbage til 1974 og 1979 for at finde en lignende tilbagegang i forhold til året før, siger Peter Jensen.
Hvis ikke tingene ændrer sig, skal Hotel Scheelsminde skære ned på personalet og til at holde en ekstra lukkedag for at få tingene til at hænge sammen.
Tal for første kvartal
Hotel Scheelsminde er ikke alene. Tallene for den nordjyske turistaktivitet for hoteller og feriecentre i det første kvartal af 2009 er netop kommet, og de viser en nedgang på henholdsvis 17 og 13 procent i forhold til sidste år. Det er ikke opløftende læsning for den nordjyske turistbureau, Visit Nordjylland.
- Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt, og det skyldes jo i høj grad den her udefrakommedne finanskrisen, hvor folk har færre penge og der er en usikkerhed omkring arbejdspladser. Det gør, at folk er lidt mere tilbageholdende og forsigtige - så dét er også en udfordring for nordjysk turisme, siger direktør i VisitNordjylland, Lars Enevold Pedersen.
Danskerne i fokus
Det er især de udenlandske gæster, der ikke vender tilbage til Nordjylland - særligt svenskerne. Men det er ikke kun dem med udenlandsk pas, der skal lokkes til Nordjylland.
- Vi har i år sat et øget fokus for at få danskerne til at holde ferie Danmark - og der vil vi meget gerne arbejde sammen med VisitDenmark også, siger Lars Enevold Pedersen.
Det er der også god grund til - VisitDenmark har netop fået otte millioner kroner af Arbejdsmarkedets Feriefond til at få flere danskere til at holde ferie i hjemlandet. Det bliver så efterfølgende Visit Nordjyllands opgave at målrette nogle kampagner mod de danske turister for at få dem til at rejse til lige netop Nordjylland.
Den øgede fokus på danske turister glæder ejeren af Hotel Scheelsminde, der ser gode muligheder i kampagnen.
- Vi ser jo ,at vores nabolande, Norge, Sverige, Tyskland de gør det samme. Og så er vi altså glemt, når det er opgangstider igen. Så jeg hilser det projekt fra VisitDenmark og VisitNordjylland meget, meget velkomment, siger Peter Jensen.