Der er plads til forbedring på de nordjyske sygehuse
Foto: TV2/Nord
Pleje og behandling er der styr på rundt om på de nordjyske sygehus, men der er rig plads til forbedring, for de nordjyske patienter savner inddragelse i behandlingen.
Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelse, i daglig tale kaldet LUP, for 2014 viser, at patienterne på de nordjyske sygehuse ikke føler, de bliver tilstrækkeligt inddraget i behandlingen.
Nogle patienter oplever, at de eller deres pårørende ikke i særlig høj grad har mulighed for at deltage i beslutninger om deres behandling.
- Det skal vi følge op på, selvom vi allerede har fokus på patient- og pårørendeinddragelse, men vi kan gøre det bedre, som undersøgelsen viser. Vi skal være bedre til at lytte til patientens viden og sætte patienten i centrum i patientforløbet. Vi har igangsat forskellige indsatser på sygehusene, som på sigt skal forbedre patienternes oplevelse af at være inddraget, siger Asta Skaksen (V), formand for Udvalget for Kvalitet og Patientsikkerhed.
En af de indsatser Region Nordjylland har sat i værk for at forbedre patientens inddragelse er "Patientens Team og behandlingsansvarlig læge". Her vil der være fokus på at skabe sammenhæng i patientforløbet, så patienten oplever at være inddraget og oplever at være i centrum i sit forløb.
Samtidig bliver indsatsen "Godt du spør?" rullet ud på sygehusene og opfordrer patienter til at huske at få svar på deres spørgsmål om deres behandling.
Men der er også områder, hvor de nordjyske sygehuse, godt kan være stolte. De klarer sig nemlig rigtig godt i mødet med patienterne.
LUP 2014 somatik viser, at patienter oplever, at personalet er venligt og imødekommende, og 8 ud af 10 er meget tilfredse med det samlede forløb fra indlæggelse til udskrivelse. De nordjyske sugehuse ligger dermed enten på samme niveau eller over det niveau, LUP undersøgelsen viser for landets andre sygehuse.
- Det er rigtig flot og roserne skal gå til vores dygtige medarbejdere. De arbejder målrettet med at følge op på resultaterne af disse undersøgelser, som løbende skal forbedre oplevelsen af at være patient, siger regionsrådsformand Ulla Astman (A).