DSV-topchef forstår chaufførernes utilfredshed
DSV-topchef tager afstand fra chaufførblokaderne, men forstår godt, at de er sure over reglerne, som han betegner som et regulært korstog mod chaufførerne.
De utilfredse chauffører får nu opbakning fra uventet kant. Topchefen for transportkoncernen DSV, Kurt Larsen, forstår chaufførerne, men tager skarpt afstand fra aktionerne.
Mandag truede chaufførerne med at intensivere deres blokader af trafikknudepunkter landet over.
- Det er forkert at blokere og stoppe trafikken. Men når det er sagt, så bliver chaufførerne og de små vognmænd fuldstændig voldtaget af myndighederne. Hver eneste gang, der sker en ulykke, så skal lovgivningen strammes end tand mere. Det virker
som en rovdrift på erhvervet, og man bliver overrasket over den voldsomhed, som myndighederne er gået til værks med. Men de må ikke blokere broer og færger alligevel, siger DSV-topchef Kurt Larsen til RB-Børsen.
Årsagen til den skarpe kritik fra topchefen for landets
største transportselskab er først og fremmest de nye højere bødetakster for brud på bestemmelserne om køre-hvile-tid og andre regler.
- Der skal være hviletidsregler. Det er der ingen diskussion om. Problemet er administrationen af reglerne. Det er myndighedernes detaljerytteri, som har været helt urimelig over for chaufførerne. Vi kan tage et eksempel. Hvis en chauffør skriver en forkert dato på en dagsrapport udløser det en bøde.
Hvor mange andre mennesker bliver straffet med bøder, hvis de laver den slags småfejl på jobbet? En overtrædelse på få minutter udløser en bøde på 1500 kr. Vi skal have reglerne, men myndighederne har ført et regulært korstog mod chaufførerne, slår Kurt Larsen fast.
Han afviser, at DSV selv bliver økonomisk ramt af blokaderne.
- Det er kun en beskeden del af vores liv, der leves i
Danmark. Den omsætning, vi går glip af i dag, indhenter vi de næste dage. Varerne skal jo ud, siger topchefen.
/ritzau/