Nordjysk virksomhed fanget med fingrene i kagedåsen: En klassisk ulovlighed
Foto: Grafik / TV2 Nord
Se dig for, når du shopper tilbud - for mange butikker snyder med rabatterne.
Det er vigtigt at se sig for, når man som forbruger begynder at købe tilbudsvarer. Det er nemlig ikke altid, at virksomhederne har rent mel i posen.
Lige nu virmler det med gode tilbud både på nettet og i de fysiske butikker, og for tilbudsjægere som mig selv er det en vaskeægte højtid.
Der var Singles Day, og nu er der Black November, og snart er der black week, Black Friday og cyber monday.
- Vi ser det igen og igen med de her elevatorpriser. Virksomhederne laver en kunstig førpris for så at lave store rabatter enten procentuelt eller store beløb. Det er en klassiker denne tid på året - og det er også ulovligt, lyder det fra Marie Frank-Nielsen, der er seniorjurist ved Forbrugerrådet Tænk, som tilføjer:
- Der er faktisk mulighed for fængselsstraf, men det mest almindelige er bødestraf.
Vildledende og ulovlig markedsføring
En af de virksomheder, der er blevet fanget i at ændre på førprisen, er det nordjyske firma "The Sneaker Store".
På TikTok viser en ung kvinde, hvordan en type sko, hun i længere tid har været interesseret i, ændrer pris.
Forbrugerombudsmanden om tilbudspriser
I Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring er det præciseret, at markedsføring af før-/nupriser ikke er vildledende, hvis
- førprisen har været gældende i “en længere periode”, umiddelbart inden prisen på varen er blevet sat ned. En periode på 30 sammenhængende dage anses for at være ”en længere periode”, og
- nuprisen markedsføres som et tilbud i ”en kort periode”, hvilket som udgangspunkt er 10 dage.
Det er eksempelvis vildledende markedsføring at sætte prisen kunstigt op i 30 dage med det formål at sælge varen som “udsalg”, ”nedsat”, ”rabat” osv. Hvis en vare fx gennem året har kostet 1.000 kr., og den bliver sat op til 1.500 kr. i 30 dage for herefter at komme på “udsalg” til 1.000 kr. igen, er der tale om vildledning, som er ulovlig.
Der er undtagelser til reglerne for før-/nupriser, når det kommer til varer som forældes eller forringes hurtigt, introduktions- og åbningstilbud, mængderabatter og kombinationstilbud/pakkepriser.
Kilde: forbrugerombudsmanden.dk
Hun dokumenterer, at skoen længe har kostet 1250 kroner. Pludselig er blevet prisen sat ned med 15 procent til 1148 kroner. Men det lader sig kun gøre, fordi det også fremgår af tilbuddet, at førprisen er 1350 kroner.
Tirsdag aften var førprisen igen blevet hævet - denne gang til 1400 kroner.
- Ja, det er vildledende markedsføring, og det er ikke lovligt, siger Marie Frank-Nielsen. Se The Sneaker Stores svar på kritikken længere nede.
En af stifterne af The Sneaker Store, Gustav Toft Simonsen, har kommenteret videoen på Facebook og forklarer prisen med: "Vi forhandler eksklusive sneakers på efterslagsmarkedet, som stiger og falder i pris ud fra efterspørgslen på den specifikke sko. Vi har ikke sat priserne op... Black November for at give ekstra rabat, det er udelukkende gjort grundet en stigende indkøbspris."
Men den argumentation giver juristen ikke meget for.
- Det finder ikke anvendelse her. Det er ikke forbrugernes ansvar, at et marked har store udsving, vurderer hun.
Det siger de selv: - Jeg anerkender kritikken!
TV2 Nord har modtaget dette skriftlige svar fra Frederik Flindt fra The Sneaker Store:
"Jeg anerkender kritikken og har straks taget fat i vores indkøbsafdeling, som også har ansvaret for prissætningen af vores varer, så vi kan få rettet op hvor der evt. kan være lavet fejl. Med det sagt så vil jeg dog gøre opmærksom på at den omtalte vare fortsat er billigere end førprisen på de 1.250kr som nævnes, så vores kunder betaler ikke mere end før vi opsatte tilbuddene - Heldigvis!
Jeg er ret sikker på det her drejer sig om en menneskelig- og/ellers systemfejl. Vi har flere tusinde produkter som håndteres manuelt i et eksternt system, så der kan og vil ske fejl. Vi er en relativt lille virksomhed med mange manuelle processer.
Jeg har også kontaktet Forbrugerrådet Tænk for at få afklaring på hvor vi helt konkret har lavet fejl, så vi kan få hjælp til yderligere afklaring end den vi selv kan finde frem til ved at gennemgå prishistorik i vores systemer.
Vi har absolut ingen intentioner om at bryde nogen form for lovgivning, og tager det her meget, meget alvorligt. Lovovertræder er på ingen måde et stempel vi vil have på os som forretning eller privatpersoner bag The Sneaker Store."
En førpris skal have været gældende i mindst 30 dage, før man kan bruge den som førpris i et tilbud.
@emmakupper Men altså smart nok tænkt ;) #thesneakerstore #fyp #markedsafe
♬ Funny video "Carmen Prelude" Arranging weakness(836530) - yo suzuki(akisai)
Hvad kan jeg gøre?
En god idé til at undgå at blive snydt af elevatorpriser, er at bruge en prissammenlignings app og eventuelt tjekke prishistorikken. Derudover påpeger Marie Frank-Nielsen, at det er en god idé at kigge alene på prisen og ikke på den rabat, der reklameres med.
- Og overvej, er det er noget, jeg har brug for? Man kan hurtigt bliver fanget af det der tilbudsræs.
Men det er måske ikke så underligt, at en tilbudsjæger som jeg, bliver opslugt af ræset. For alene sidste år blev der brugt 16,6 milliarder kroner på reklamer på det danske marked. Det viser en rapport fra analysehuset IRM. Og det er særligt på sociale medier, at antallet af annoncer vokser.
Hvis man oplever, at der bliver snydt med prisen, kan det anmeldes til forbrugerombudsmanden.
- Det synes jeg, er rigtig fint, hvis man gør. Det er det, der skal til for at virksomhederne overholder reglerne, mener Marie Frank-Nielsen.