Filtsko sikrer pris til nyuddannet designer

Et vellykket virksomhedssamarbejde om produktudvikling af karakteristiske danske filtsko gør nu den nyuddannede 26-årige industrielle designer Helle Mølgaard fra Aalborg Universitet til første modtager af en ny pris.

Helle Mølgaard får den nye BIZ Award 2011 fra Institut for Arkitektur og Medieteknologi som anerkendelse for afgangsprojektet CONTRAST, som hun har udført i samarbejde med virksomheden Glerups i Års.

Glerups producerer filtsko til det meste af verden, og Helle Mølgaard har både arbejdet med virksomhedens strategiske potentiale og med implementering af ny teknologi. Desuden har hun designet konkrete og anderledes produkter, der er målrettet helt nye markeder for virksomheden.

At der hos Glerups er tilfreds med resultaterne illustreres af, at firmaet selv har sponsoreret de 10.000 kroner, som ledsager hæderen til Helle Mølgaard. Hun har også selv været glad for samarbejdet:

- Det har betydet utroligt meget at have en åben virksomhed at arbejde sammen med. Jeg har fået et stort grundlæggende kendskab til virksomhedens struktur, produktionsmetoder og salg, og det har givet mig optimale muligheder for at lave et projekt, der kan relatere til virkeligheden, fortæller Helle Mølgaard.

Undervejs har hun arbejdet tæt sammen med Glerups grundlægger og direktør Nanny Glerup Kristensen, og det har været et fint parløb:

- Jeg har draget nytte af den viden og erfaring, som er blevet oparbejdet af Nanny Glerup Kristensen. Hun har taget sig tid til projektet, og jeg har kunnet sparre med hende. Det er også gennem hende, at jeg har fået kontakter til underleverandører, som har været relevante for projektet.

Helle Mølgaard var indledningsvis med i Rumænien for at se Glerups produktion. Efterfølgende har hun haft mulighed for at teste prototyper på nye produkter og diskutere løsninger på mulige fremstillings-problemer, så der har været en god sammenhæng mellem teori og praksis.


Seneste nyt

fra Nordjylland