Foto: Lars Lyngdahl

Flyruten til København under pres

Aalborg Lufthavn har sejret, men Nordjylland har tabt. Efteråret har været fyldt med begejstrede meldinger om nye ruter til Europa og mere chartertrafik ud af Aalborg. Men forbindelsen til hovedstaden lider. Her daler passagertallet. Ruten er blevet for dyr, og antallet er afgange er skåret ned.

Sterling var de første til at bryde SAS-monopolet. Derefter var Norwegian, Cimber og også SAS selv med til at gøre det let og billigt for nordjyderne at komme til og fra København . Men nu er billedet vendt igen.

Henriette von Platen er formand for de nordjyske fly-pendlere. I 20 år har hun fløjet fra Aalborg til København for at komme på arbejde.Hun mærker udviklingen direkte på sin økonomi

- I dag kan en returbillet koste over 3000 kroner. For nogle år siden kunne man komme ned i 300-400 kroner for den samme billet. Og priserne bliver bare ved med at stige, siger pendler-formanden.

De stigende billetpriser tvinger den nordjyske virksomhed, Logimatic, til at klare flere forretninger over telefonen.

- Det giver ikke den samme nærhed, og nogle ting kan slet ikke løses på den måde, siger Troels Severinsen, Logimatics direktør.

I 2010 fløj over en million passagerer på ruten Aalborg - København. I 2013 var tallet 895.000 - et fald på 165.000 passagerer. Og nedgangen på indenrigsruten fortsætter i år.

- Det ærgrer os rigtig meget, men samarbejdspartnerne skal også have en lønsom forretning. Presset var simpelthen for stort, da der var tre operatører på ruten. Men vi forsøger da stadig at få en operatør mere ind, siger Rikke Mølgaard, salgs- og marketingdirektør i Aalborg Lufthavn.