Forretninger bruger Pokémon-spil til at tiltrække kunder
Foto: Iben Hedemann
Pokémon Go-dillen vinder hastigt frem. Og det har butikker og restauranter fået øjnene op for.
Overalt i Danmark og i udlandet bliver én særlig app downloadet i rivende fart. App’en Pokémon Go har kun været på det danske marked i to dage, men folk er ellevilde med den. Det er et spil, hvor man er nødt til fysisk at bevæge sig rundt for at fange virtuelle væsner, som man kan se på sin telefon.
Og netop det her med, at man skal bevæge sig fysisk rundt, har flere butikker og restauranter i Nordjylland fået øjnene op for. For spillet tillader, at butikker og restauranter køber sig til at sørge for, at der dukker flere pokémons op nær de selvsamme butikker og restauranter. Fordi man som bruger af spillet skal bevæge fysisk rundt, får det altså flere brugere af spillet til at gå forbi de butikker og restauranter.
- Forretninger kan smide såkaldte ’lures’ ud. Det betyder, at der omkring en given restaurant dukker flere pokémons op i spillet. Det vil tiltrække folk til området omkring for eksempel Burger King. Det bliver jo mere attraktivt at være omkring Burger King, når der er flere pokemons. Og når de så leder efter pokemons, så køber de jo nok også en burger, fortæller Anne Kiilerich, modern marketing manager hos Konexion.
Hos andre nordjyske restauranter kan man få rabat, hvis man fanger en pokémon i én af deres butikker.
- Spillet er mere populært end Candy Crush. Det har over tyve millioner brugere. Det siger lidt om, hvor vildt det er, siger Anne Kiilerich.
Som et andet - udenlandsk - eksempel, kan det nævnes, at også Hilary Clinton bruger det populære spil til at markedsføre sig selv. Hun bruger det i sin valgkamp.
Pokémon Go spåes at blive mere populært end det ellers enormt populære sociale medie Twitter.