Forsikringsselskaber efter stormen - 900 skadesanmeldeleser og udbetaling for flere millioner

Stormen Malik hærgede over Nordjylland lørdag til søndag, og nu er det tid til at gøre skaderne op, som indtil videre løber op i 13 millioner hos to nordjyske forsikringsselskaber.

Med vindstød af orkanstyrke i løbet af lørdagen og søndagen opfordrede politiet, at man ikke bevægede sig udenfor, mens stormen stod på.

Den kraftfulde storm har også fået betydning for mange nordjyder, som måtte se alt fra drivhuse til carporte blive blæst i smadder.

quote - Vores medarbejdere knokler bare igennem og alle vores taksatorer har kørt på landevejene hele dagen.

Dennis René Petersen, administrerende direktør hos Thisted Forsikring

Over 500 skadesanmeldelser er tikket ind hos Thisted Forsikring, hvor man forventer at skulle udbetale erstatninger for over syv millioner.

- Som forsikringsselskab er det vores opgave at hjælpe kunderne, når stormen rammer, og skaderne opstår, siger administrerende direktør hos Thisted Forsikring, Dennis René Petersen.

Bodil og Gudrun var værre

Hos Himmerland Forsikring har man indtil videre fået 400 skadesanmeldelser og regner med at skulle udbetale fem millioner kroner i erstatninger.

Men det er altså billigt sluppet i forhold til stormen Bodil i 2013 og Gudrun i 2005.

- I 2013 efter stormen Bodil havde vi 500 skadesanmeldelser, som løb op i skadesudbetalinger til 7,5 millioner kroner, siger skadeschef hos Himmerland Forsikring Jesper Færch.

- Den værste storm var i 2005, hvor vi havde over 2200 anmeldelser, og det kostede 65 millioner kroner.

Folk er bedre til at sikre

Der er flere grunde til, at stormen Malik ikke har kostet lige så meget for forsikringsselskabet fra Himmerland.

- Det er en blanding af, at folk er både blevet bedre til at sikre sig, og stormen var ikke lige så kraftig den her gang, siger Jesper Færch.

- Vores kunder er også mest placeret på østkysten fra Randers og op til Skagen, og den ramte jo nok hårdest på vestkysten.

Ekstra åbningstid

De næsten tusind skader har mest af alt været mindre, såsom tagsten og drivhuse.

Der har dog på grund af de overvældende mange skadesanmeldelser været ekstra travlt på kontorerne hos forsikringsselskaberne.

Hos Himmerland Forsikring valgte man derfor i starten af ugen at udvide åbningstiden til klokken 18. Og det samme gjorde man hos Thisted Forsikring.

- Vores medarbejdere knokler bare igennem og alle vores taksatorer har kørt på landevejene hele dagen – og fortsætter formodentligt resten af ugen, siger Dennis René Petersen, administrerende direktør hos Thisted Forsikring.

Mange af sagerne hos Himmerlands Forsikring har for eksempel også været afsluttet allerede samme dag.

- Når folk har ringet, og de har et drivhus, der er gået til i stormen og sender et par billeder, så har vi udbetalt erstatning samme dag, siger Jesper Færch, skadeschef hos Himmerland Forsikring.


Seneste nyt

fra Nordjylland