Forsvarets ”rockstjernefly” har jubilæum
Forsvarets flåde af Challenger jetfly rundede idag 25.000 flyvetimer
Challenger jetflyene har nu fløjet 25.000 timer på operationer over hele verden.
Normalt ser offentligheden mest Forsvarets Challengerfly, når Dronningen eller Statsministeren bruger flyet til offentlige besøg.
Men faktisk er transport af såkaldte VIP’er den opgave som fylder mindst, når man opgør, hvad flyenes 25.000 timers flyvetid er brugt på.
Langt det meste er brugt på løsning af militære opgaver som piratjagt, farvandsovervågning og efterretningsindhentning.
- Aktuelt er vi indsat i den såkaldte Frontex-mission i Middelhavet, hvor vi overvåger skibe med flygtninge, som forsøger at krydse fra Nordafrika til Europa sammen med det europæiske grænseagentur, forklarer ”BAR”, der er systemoperatør på Challengerflyenes mange elektroniske sensorer.
Flyets personale omtales kun med deres såkaldte ”flyvernavne”, af hensyn til deres familiers sikkerhed.
- Jeg synes det er kæmpestort. Vi har jo noget med tallet 25, så det er ligesom en slags sølvbryllup, vi har med den her flytype. Og jeg er så ovenikøbet så heldig at have fløjet de 5.000 af timerne i et fly, der ellers normalt kun benyttes af kendte og rockstjerner, griner ”KAL”, der er pilot på dagens flyvning, som bringer flyet fra Aalborg til Skagen og ned forbi Hals på hjemvejen.
Challengerflyet er oprindeligt en såkaldt ”business-jet”, som er modificeret til brug for Forsvaret.
Det er udstyret med særligere radarer som kan opdage oliefilm på havets overflade, se skibe og fly på flere hundrede kilometers afstand og så har det en såkaldt FLIR, som gør det muligt at se varmen fra en person eller en genstand på flere kilometers afstand i både dagslys og komplet mørke.
- Det er en meget fleksibel platform, vi arbejder på her. Flyet kan både flyve meget langsomt, men også meget hurtigt tilbagelægge store afstande under en mission eller en eftersøgning. Noget som er kommet os til gavn mange gange i eksempelvis Grønland, hvor vi har fundet folk, der er blevet væk på indlandsisen med vores udstyr, forklarer ”BAR”, mens han retter FLIR-kameraet mod en række parkerede biler på havnen i Skagen fire kilometer væk.
Bilerne står så skarpt, at man næsten kan læse nummerpladerne.
Challengerflyene forventes i løbet af få år at få en såkaldt ”midlife-update”, hvor både cockpit, sensorer og motorer opdateres til det nyeste på markedet.
Herefter forventer besætningen, at flyet kan løse opgaver for Forsvaret i mindst 15 år mere.