Har du også spurgt dig selv: Hvad skal jeg dog bruge matematikken til?

AAU-forsker scorer millionstøtte.

1,4 millioner kroner.

Ud af 100 millioner.

Det kræver måske ikke en skarp matematisk hjerne at regne ud, hvor mange procent det er.

Men netop matematikken får et løft, efter Novo Nordisk Fonden har givet lige under 1,5 million ud af de 100 de netop har bevilget til 32 naturvidenskabelige projekter inden for uddannelse og formidling i hele landet.

Pengene skal bruges på et såkaldt ’kompetenceløft’ i matematik på erhvervsskolerne.

Man skal mestre matematik

Det skal kort sagt give mere mening for smede, tømrer og andre på erhvervsskolerne at have matematik, så de ikke bare spørger: ’Hvad skal jeg bruge det til?’

- Matematik er et værktøj ligesom hammer og skruetrækker, man skal være mester over. Men matematik kan virke mystisk.

Sådan lyder det fra hende, der får ansvaret for at bruge pengene, Bettina Dahl Søndergaard, lektor på Aalborg Universitet.

Hun er begejstret over millionbeløbet.

- Der er jo en grund til, vi skal have matematik – det er ikke bare for at genere os. Projektet skal være med at til at understøtte for lærere og elever, at det ikke er to isolerede verdener, forklarer hun.

matematik

Håber på mindre frafald

AAU-lektoren håber at projektet kan mindske frafaldet på erhvervsskolerne.

Det skal i hvert fald ikke være matematikken, der er årsagen til, at eleverne kører døde i det.

- Dels skal det løse nogle af motivationsproblemer for erhvervsskole-eleverne, og de skal kunne se meningen med, at de har de fag, som de har, lyder det fra Bettina Dahl Søndergaard.

Hun understreger, at det i ligeså høj grad handler om, at lærerne bliver dygtigere. Også selvom de ikke er ekspert i håndværksfaget.

Det skal nemlig ikke kun være eleverne selv, der skal lave koblingen mellem deres fag og den ”abstrakte matematik,” som hun kalder det.

- Som lærer kan du også opleve, at eleverne føler matematikken er langt væk. Der kan du som lærer godt tænke: ’Jeg er måske ikke selv smed, men det her projekt kan bygge bro til og skabe relevansen mellem for eksempel smedene og matematikken, siger Bettina Dahl Søndergaard og afslutter:

- Så det bliver sjovere at være lærer – håber vi.

Pengene skal bruges over en to-årig periode.


Seneste nyt

fra Nordjylland