Foto: Daniel Mikkelsen

Hobro vejrer morgenluft: Hyrer juridisk bistand til DBU-redegørelse

Hobro IK benyttede fredag aften Adama Tamboura i 2-1 sejren over AGF, selvom spillercertifikatet ikke formelt var oversendt fra Randers FC. Trods dette mener klubben, at der alligevel er gode muligheder for, at de tre point bliver i Hobro.

Hobro IK kunne lørdag bekræfte, at den tidligere Randers FC-spiller Adama Tamboura var blevet benyttet i kampen mod AGF fredag den 11. september. Det skete på baggrund af, at AGF-direktør Jacob Nielsen lørdag morgen kunne gøre klubben opmærksom på, at den pågældende spiller ikke havde fået sit spillercertifikat overført fra Randers FC til Hobro IK.

Ved en nærmere gennemgang af DBU?s propositioner for Danmarksturneringen i fodbold viser det sig, at det ikke nødvendigvis er et krav, at spillercertifikatet skal være overført, før den pågældende spiller kan deltage i en turneringskamp, skriver klubben i en pressemeddelelse.

Ifølge § 16 stk. 4 kan det være tilstrækkeligt at kunne føre bevis for, at den pågældende spiller er frigjort af den tidligere klub, hvilket er tilfældet. Herudover er der jævnfør § 16 stk. 1 ikke tale om et klubskifte i egentlig forstand, da Adama Tambouras kontrakt med Randers FC var ophørt den 30. juni 2015. Derfor finder bestemmelserne i § 16 stk. 1 måske slet ikke anvendelse, da de alene vedrører klubskifter og ikke indgåelse af kontrakter med klubløse spillere.

Hobro IK har derfor søgt juridisk bistand til at få udarbejdet den endelige redegørelse til DBU?s disciplinærudvalg.

- Jeg er overbevist om, at de tre point bliver i Hobro. Jeg har opfattelsen af, at Hobro IK har en god sag, og vi agter at køre den hele vejen igennem systemet, siger advokat Lars Kühnel, der bistår med det juridiske i sagen.

Den endelige redegørelse til disciplinærudvalget fremsendes ifølge Hobro IK i løbet af mandagen.