Højere bundfradrag skal sende flere udlejnings-sommerhuse på markedet
Foto: Ib William Christensen
En akut mangel på udlejningssommerhuse kan løses, hvis det blive mere økonomisk attraktivt. Udlejningsbureauerne vil hæve bundfradraget.
Juli er højsæson for udlejning af nordjyske sommerhuse, der lige nu er så efterspurgte, at det næsten er umuligt at leje et sommerhus i uge 31.
- Hvis jeg går ind og kigger på, hvad vi lige nu har ledigt i Blokhus, så er der kun et ud af 400 sommerhuse, der står ledigt nu på lørdag. Det er helt vildt, siger Jonna Kande, der er destinationschef i Sol og Strand.
Derfor har Sol og Strand og andre udlejningsbureauer flere gange måtte skuffe interesserede kunde, og det ærgre dem meget, da rigtig mange sommerhuse står tomme i sommerugerne.
- Vi ved, at der er rigtig mange sommerhuse, der står tomme, og dem vil vi selvfølgelig rigtig gerne leje ud, men det skal gøres mere attraktivt, siger Jonna Kande.
Ifølge Sol og Strand så skal der politisk hjælp til, hvis der skal komme flere udlejningssommerhuse på markedet. I dag er bundfradraget på 20.000 kroner om året, et beløb som udlejningsbureauerne vil have sat op til 30.000 kroner.
- Sidst vi hævede bundfradraget, der havde det denne her effekt. Det første år kom der 1.000 flere sommerhuse på markedet, og de efterfølgende år endte vi oppe på 3.000 flere sommerhuse. Derfor er det nødvendigt, at vi kigger på bundfradraget, siger Jonna Kande.
Ifølge udlejningsbureauernes brancheforening vil det koste 60-90 millioner kroner at hæve bundfradraget fra 20.000 til 30.000 kroner. En udgift, der dog hurtigt kan hentes hjem.
- Vi har lavet beregninger på, hvilken effekt det kan have, og her har vi regnet os frem til, at det over et par år, kan generere en omsætning på op i mod 250 millioner kroner, siger Kaj Frederiksen, der er direktør i Sol og Strand.