Hotelkrig truer i Aalborg
To hoteller har sat prisen på overnatninger ned på grund af finanskrisen. Det møder voldsom kritik fra konkurrenterne.
Gaderne i Aalborg er øde den første dag i påsken. Hotelgæsterne svigter. Det har fået Hotel Hvide Hus og Hotel Phønix til at sætte priserne ned.
- Vi prisoptimerer hele tiden vores priser i forhold til markedet. Her i den finansielle krise er vi blevet meget mere opmærksomme på at have den optimale pris, siger Jan Matthiesen, der er direktør for både Hotel Phønix og Hotel Hvide Hus.
Fremgangsmåden er en kortsigtet løsning der smadrer markedet fremover mener konkurrenten på Radisson SAS Limfjord Hotellet. Her er prisen ikke sat ned. Gør man det, har man ikke råd til at renovere hotellerne. Dermed falder standarden og gæsterne vil blive væk i fremtiden lyder kritikken.
- Det falder tilbage på hele byen, hvis der kommer folk til en kongres der oplever at værelserne ikke er i orden. Så kommer de ikke igen. Det vil vi ikke have, siger Richard Byrdal, der er direktør på Radisson SAS Hotel Limfjorden.
I følge bookingportalen hotels.com er Aalborg den danske by der har sænket priserne mest det seneste år - nemlig otte procent. I Odense er en overnatning blevet fem procent billigere og i København er der slået to procent af prisen. Århus går til gengæld mod strømmen. Her er priserne sat op med 16 procent. En udvikling, der får turistorganisationen i Aalborg til at løfte pegefingeren.
- Har man først sat prisen ned, så er det utroligt svært at få den op igen, og så vil hotellerne blive ramt på indtjeningen, siger Helge Søgaard, direktør for VisitAalborg.
På Hotel Hvide Hus er meldingen at man har været i stand til at holde på kunderne ved at sænke priserne. På Limfjord Hotellet erkender man til gengæld at man har mistet kunder, alligevel er der ingen planer om at gøre som konkurrenten.
- Hvis vi sænker priserne med 10 procent, så gør vores konkurrenter det også. Og så er vi stadig inde i den samme mølle, og det har vi ikke tænkt os, siger Richard Byrdal.