Hviletid blokerer for døgnberedskab
Foto: Per Frank Paulsen (Arkiv)
Piloternes hviletider risikerer at blokere for en effektiv akutindsats fra luften
Da en to-årig pige på tragisk vis mistede livet ved en drukneulykke i søndags, stod regionens lægehelikopter stille. Piloterne skulle hvile sig.
Problemet er, at der ikke er taget højde for hviletiderne i den aftale, der er indgået med SOS International, der driver helikopteren. Derfor var der ikke noget beredskab i søndags, hvor piloterne allerede havde klokket de 14 timer, der udløser en ni-timers hvilepause.
Helikopteren ville ikke have afgjort forskellen mellem liv og død, men det skaber bekymrede miner hos flere af regionsmedlemmerne, at hviletidsbestemmelserne i værste fald kan koste menneskeliv.
- Vi har en helikopter for at kunne bruge den, og det er 24 timer i døgnet, så det er ikke godt nok, siger Per Harfeld, der er regionsrådsmedlem for Venstre.
Per Harfeld efterlyser en løsning på, hvordan man undgår huller i beredskabet. Enten ved at suspendere hviletiderne i enkelttilfælde eller ved at have reservepiloter på stand by.
I følge lederen for det præhospitale område Poul Anders Hansen er der dog ikke grund til bekymringer i det Nordjyske.
- Helikopteren er et supplement til den øvrige indsats, så det, at den ikke kan komme i luften, betyder jo ikke, at der slet ikke kommer hjælp. I den konkrete sag fra Farsø blev der øjeblikkelige givet førstehjælp, og en paramediciner var på stedet efter 9 minutter.
Han oplyser, at det såvidt han ved er første gang helikopteren må blive på jorden på grund af hviletidsbestemmelserne.
Det konservative regionsrådsmedlem Kirsten Moesgaard vil nu foreslå, at Forsvarets redningshelikopter kan rekvireres, hvis lægehelikopteren ikke kan gå i luften.
I øjeblikket er helikopterberedskabet i udbud om, hvem der skal flyve fra 2014. I det nye udbud vil det blive vurderet, hvordan pioternes hviletider har indvirkning på beredskabet.