Hygge som eksportvare: Japanere vil bruge dansk hygge til at indrette tøjbutikker
Foto: Emil Nordkvist Johansson
En japansk delegation har i dag besøgt interiør-virksomheden Lene Bjerre Design i Nibe. Japanerne vil finde ud af, hvad hygge egentlig er.
I showroomet hos Lene Bjerre Design skulle gruppen af japanerne først lige sættes ind i, hvad grundlæggende dansk hygge er.
Jeg har lidt svært ved at finde ud af, hvad hygge egentlig er for en størrelse.
Masato Utsuki, Underdirektør, Matsou International
To piger i en blød sofa, der sad og hyggesnakkede med et glas vin i hånden, og et par, som lagde puslespil. Det var blot et par eksempler på hygge, som Lene Bjerre Design viste frem til japanerne fra tøjfirmaet Matsou International.
- Jeg har lidt svært ved at finde ud, hvad hygge egentlig er for en størrelse, men jeg prøver at forstå det så godt, jeg kan, siger underdirektør Masato Otsuki til TV2 Nord.
Matsuo International har over 300 kvindetøjs-butikker i Asien og Europa, og de udsendte ansatte er i Nibe, fordi kæden står overfor at skulle indføre et helt nyt forretningskoncept med en hyggelig indretning.
Efter direktøren for Matsuo International sidsste år var i Danmark flere gange, er han faldet fuldstændig for den stemning, der er i danske butikker.
- Nu vil vi vise det japanske folk hygge-konceptet. Vi vil bruge interiør fra Lene Bjerre Design i vores butikker, og samtidig vil vi forsøge at sælge det i vores butikker, siger direktør Norihisa Matsou til TV2 Nord.
Foruden besøget i showrommet hos Lene Bjerre Design har japanerne også besøgt et privat hjem i Nordjylland og været på café - altsammen i forsøget på at forklare, hvad hygge er.