I den tunge ende
172 forseelser. Det blev resultatet af en fire dage lang kontrol af den tunge trafik på motorvejen ved Støvring.
På de fire dage nåede politiet at kontrollere 125 danske og udenlandske lastbiler. Og der var nok at se til:
- Det overrasker os ikke, at der er problemer i det omfang, for det svarer til det billede vi oplever i vores daglige kontroller, siger Ole Juul Schmidt, vicepolitiinspektør i Færdselsafdelingen, til TV2/Nord.
Topscorer blandt de kontrollerede lastbiler var overtrædelse af køre-hviletidsbestemmelserne. Her havde 93 chauffører et forklaringsproblem.
22 havde fejl eller manipuleret med fartskriveren i bilen. Ved én kontrol fandt politiet ud af, at lastbilens hukommelse havde lagret omkring 90 hændelser vedrørende afbrydelse af tachografen. En afbrydelse der sker ved at der monteres en kraftig magnet på gearkassen, så signalerne til tachografen afbrydes. På den måde registrerer tachografen ikke køre - og hviletider, samtidig med at hastighedsbegrænseren sættes ud af funktion.
Magneten var godt nok ikke monteret i forbindelse med kontrollen, men blev fundet i en kedeldragt. Ved en efterfølgende afhøring af chaufføren, erkendte han et kontinuerligt brug af "magnetafbrydelse" det seneste år.
- Vi ser jævnt tit manipulation med teknikken, hvor man går uden om kontrolapparaterne, fortæller Ole Juul Schmidt til TV2/nord.
De 172 forseelser mundede ud i 68 rapporter til chauffører, 42 rapporter til vognmænd og firmaer - og så blev 12 udlændinge sigtet.