Ingen grund til fest for jernbanebro
[b]Efter mere end ét års venten, bliver den skandaleombruste Jernbanebro over Limfjorden endelig genåbnet for togtrafik på mandag. Det sker med fuld musik, rød løber, taler og anden festivitas. Men der er ikke overhovedet ikke noget at feste for, mener et nordjysk folketingsmedlem.[/b]
Første tog - et specialtog som kører rust af skinnerne - er ved middagstid lørdag kørt hen over den reparerede Jernbanebro.
Mandag morgen er det så et særtog med pinger, der kører over. Chefer fra DSB, Banedanmark, borgmestre og andre politikere skal med. Men ikke det nordjyske folketingsmedlem Preben Bang Henriksen fra Venstre.
- Man skal bare se at komme i gang med togdriften i en fart. Der er bestemt ingen grund til at holde en fest. Der har været tale om en skandale, og det er jo ikke noget vi plejer at fejre her i Danmark, siger han til TV2/NORD.
Særtoget medtager kun inviterede gæster. Pudsigt nok er folketingsmedlem Preben Bang Henriksen ikke blevet spurgt.
Særtoget afgår fra Frederikshavn mandag 7.30 og når det ankommer til banegården i Aalborg kl. 8.50, vil det blive modtaget af Jernbaneorkestret, der spiller på perron 1, hvor den røde løber er rullet ud.
I følge Preben Bang Henriksen er en festliggørelse af broens genåbning helt malplaceret af mange grunde, skriver han i en pressemeddelse. Her nogle af de spørgsmål, som han godt kunne tænke sig at få besvaret i festtalerne:
- Hvorfor anvendte man ikke undtagelsesbestemmelserne i udbudsbekendtgørelsens § 31 og droppede den sædvanlige langsommelige udbudsprocedure.Det bemærkes, at det lokale, velrenommerede firma Bladt Industries, var klar til at udføre opgaven. Det fremgår således af kommissionens meddelelse (2006/C 179/02): "Udbudsdirektiverne indeholder særlige undtagelser, som på visse betingelser tillader anvendelse af procedurer uden forudgående udbudsbekendtgørelse.De vigtigste tilfælde vedrører situationer, hvor dette er tvingende nødvendigt/yderst hastende, som følge af begivenheder, som man ikke har kunnet forudse.
- Hvorfor anvendte man en sædvanlig byggerikontrakt med MTHøjgaard, med en forsinkelsesdagbod på 1½ promille pr måned svarende til 5.000 kr pr. dag ? et latterligt lille beløb på et for en hel landsdel så vigtigt infrastrukturprojekt.En dagbod af denne størrelse virker slet ikke som en reelt pres på en leverandør, der har mange andre presserende opgaver.
- Hvorfor arbejdede man ikke i mindst to-holds-skift helt fra projektets opstart. Det begyndte man først med, da jeg (Preben Bang Henriksen red.) havde bragt saen op i Folketinget i december 2011, og vist kun i begrænset omfang. Det må erindres, at der er tale om et infrastrukturprojekt af afgørende vigtighed for en hel landsdel.
- Hvorfor har der ikke løbende været ført tilsyn med fra arbejdets udførelse (både fra bygherren Banedanmark og fra entrepenøren MT Højgaard), men at svejseproblemer åbenbart først konstateres efter leverancen i Aalborg i november.
- Hvorfor har der ikke været løbende opmærksomhed på et så vigtigt infrastrukturprojekt. Det gælder både kontrollen, og det gælder informationen eller mangel derpå. Til trods for, at Banedanmark sandsynligvis har en hær af informationsmedarbejdere, har det i realiteten været umuligt at få information om projektets fremdrift.