Juleøl på tankstation forarger
En reklame for juleøl på 7Eleven butikker tilknytet tankstationer forarger. Øl og alkohol skal ikke kædes sammen lyder det fra Rådet for Sikker Trafik.
7Eleven har butikker på mange Shell-tankstationer, og de har lige nu et juletilbud på juleøl med på farten. Men det er et dårligt signal, mener Rådet for Sikker Trafik.
En fransk hotdog og en Tuborg Julebryg til 35 kroner. Sådan lyder tilbuddet lige nu fra 7Eleven, der lancerer måltiddet som årets julesæt under mottoet "folk på farten fortjener en god julefrokost".
Men fordi 7Eleven har en del butikker, der ligger i forbindelse med en Shell-tankstation, forarger det hos Rådet for Sikker Trafik, som mener at sammenblandingen af bilkørsel og alkoholreklame er helt forkert.
- Det er i hvert fald et dårligt signal at sende. Vi kan også se, at mange er blevet meget forargede over det, siger dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund.
Netop i en tid med julefrokoster og risiko for spritbilister på vejene er Rådet for Sikker Trafik særligt på mærkerne med kampagner mod spirituskørsel. Jesper Sølund vil ikke skyde skylden for spritbilister på 7Elevens reklame, men han mener heller ikke, den er specielt hensigtsmæssig.
- Vi har jo mange personer i Danmark, der har et alkoholproblem, og i den forbindelse er det ikke så heldigt at friste på den måde. Man kan jo også spørge sig selv, om man i det hele taget bør have alkohol på tankstationer, siger han.
7Eleven henviser til, at man også har mange gående og cyklende kunder, og at reklamen ikke er en opfordring til at blande alkohol og bilkørsel.
Butikkerne har nu forsynet reklamene med en opfordring til at man ikke kører bil efter at have drukket alkohol.