Klag bare over maden - det hjælper ikke
Spisende gæster får ofte ret - men ikke penge tilbage
Tjener, der er en flue i min suppe!
Det kan godt betale sig at klage efter en elendig oplevelse på hotel eller restaurant. Seks ud af ti fik sidste år medhold i deres klage til Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme.
Men langt fra alle fik deres penge tilbage, som ankenævnet ellers havde afgjort. Det viser ankenævnets årsberetning, der blev offentliggjort fredag.
I 2006 behandlede nævnet 44 sager. I 25 af dem fik forbrugerne helt eller delvist medhold. Når det sker, pålægger nævnet som regel hotellet eller restauranten at betale hele regningen eller en del af beløbet tilbage. Kun 16 virksomheder pungede ud.
Det mener ankenævnets formand, landsdommer Henrik Bitsch, er utilfredsstillende.
- Men vi har ikke nogen sanktionsmuligheder over for disse virksomheder. I disse tilfælde er gæsterne derfor henvist til at anlægge sag mod virksomhederne for at få deres penge, siger han. /ritzau/