Kritik af manglende lastbilafgift
Foto: TV2/NORD (Arkiv)
Der er nordjysk glæde over at regeringen dropper transportafgiften.
Trods nordjysk glæde, kritiserer flere eksperter nu Regeringen for at droppe den såkaldte lastbilafgift.
En del af Regeringens nye vækstplan var at droppe den planlagte afgift, hvor lastbiler skulle betale for hver kilometer, de kører på de danske veje. At afgiften blev droppet i sidste øjeblik, skabte stor glæde i det nordjyske erhvervsliv, der frygtede stigende omkostninger.
Men Nordjylland står måske alene med glæden. For nu kritiserer flere eksperter Regeringen for ikke at indføre afgiften.
- Man kan undre sig over, hvad det er for en retning, regeringen har. De har de rigtige ord, når de formulerer de store målsætninger, men når det kommer til den praktiske politik, så er de ikke så meget for det, siger Harry Lahrmann, trafikforsker og lektor ved Aalborg Universitet.
Han noterer sig, at regeringspartierne i 2009, sammen med resten af Folketinget med undtagelse af Enhedslisten, besluttede, at transportsektorens CO2-udslip skulle mindskes med mindst 20 procent i 2020.
- Det bliver sværere at nå de mål, man har sat sig. Det bliver det hver gang, man opgiver en afgift, konstaterer forskeren.
Og netop målsætningen har været et problem for både betalingsringen og lastafgiften, mener Susanne Krawack, som er chefkonsulent i tænketanken Concito.
- Man har forsøgt at nå en hel masse mål med de samme virkemidler, og så går det galt, siger hun.
- Regeringen har ikke nogen stor, samlet, prioriteret plan på det her område. Man springer fra tue til tue, og noget af trafikpolitikken har været præget af tilfældigheder, konstaterer han.