03:46

1 af 2

Kunder giver kassedamer et møgfald

Når kunderne har en dårlig dag, så går det ud over kasseassistenterne i supermarkedet. Helt almindelige kunder giver en kasseassistenten et møgfald. Nogen gange eskalerer situationen og kunderne bliver direkte voldelige.

Tanja Andersen har tidligere gennem otte år arbejdet som kasseassistent. Senest i Fakta i Aars. Hun har flere gange oplevet at blive overfuset af vrede kunder.

- Jeg har oplevet at blive skældt ud for ingenting, over varer der ikke er på hylden eller en stregkode, der mangler. Det kan være småting, fortæller Tanja Andersen.

Hvis nogen tror det typisk er alkoholikere eller andre udsatte mennesker der går amok på kasseassistenten, så kan man godt tror om igen. I følge Tanja Andersen er det helt almindelige mennesker der tænder af.

- Det er dem, der har travlt. Det er dem der er på vej ud for at hente ungerne og er stressede. De har måske selv har en træls dag på arbejdet, og så synes de lige at de skal gå ud over den der sidder ved kassen, siger Tanja Andersen.

Hos HK Handel i Aalborg får de ofte henvendelser fra medlemmer der er blevet overfuset af kunder.

- Der har desværre dannet sig en tendens til i dag, at man tror man har lov til at behandle folk som man vil, og at man kan sige hvad som helst til dem. Der er nogen der opfatter kasseassistenten som en, de kan tillade sig at sige mange til, siger Kate Ziegler, der er formand for HK Handel i Nordjylland.

HK er derfor begyndt at lave kurser i konflikthåndtering, så medlemmerne kan lære hvordan de tackler aggressive kunder.

- De får nogle redskaber til at kunne håndtere konflikterne. De får nogle redskaber til hvordan man kan få sagt fra overfor kunden og stadig havde sin værdighed i behold, så man har opført sig ordentligt, siger Kate Ziegler.

Nogen gange nøjes kunderne ikke med at være grove verbalt. De kan også finde på at blive voldelige. De ved de alt om hos Netto i Lindholm. På 14 dage har butikkens ansatte to gange oplevet at kunder er gået amok. Den ene gang kastede en aggressiv kunde madvarer efter de ansatte. Den anden gang - kort før nytår - smadrede en kunde glasset i indgangsdøren i et angreb på de ansatte. De måtte låse døren og forskanse sig indenfor. Efter begge episoder har der været vagt på butikken og det hele er politianmeldt.

De ansatte i butikken er ifølge Nettos hovedkontor meget påvirkede af de to voldsomme episoder, og de er blevet tilbudt psykologhjælp.

- Vi tager det meget alvorligt. Vi vil jo gerne passe på vores medarbejdere, siger Brian Seemann, der er direktør i Netto.

Sidste år vandt Netto arbejdsmiljøprisen fordi butikskæden blandt andet har sat fokus på at klæde medarbejderne på til at kunne håndtere voldsomme kunder. Projektet hedder Nettocare.

Tanja arbejder ikke længere som kasseassistent. Nu er hun selv kunde, men hun husker på hvordan det var at sidde bag kassen.

- Jeg tænker meget over hvordan jeg optræder som kunde. Jeg venter pænt på at det bliver min tur, siger Tanja Andersen.