Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Lamborghini-ejer vil hellere i fængsel end miste sin bil - nu risikerer han begge dele

Foto: Jesper Bo Winther / TV2 Nord

Shakha Ameen er en af de 70 bilister, der har fået beslaglagt et køretøj i Nordjylland, efter de nye regler om vanvidsbilisme trådte i kraft.

Siden nye regler om vanvidsbilisme trådte i kraft har politiet beslaglagt 70 køretøjer i Nordjylland. Retsordfører erkender, at stramningen endnu ikke har haft den afskrækkende effekt, han håbede på.

I oktober fik norske Shakha Ameen beslaglagt sin nyindkøbte Lamborghini. 

Nordjyllands Politi mener, at den 31-årige mand kørte 236 kilometer i timen på Hirtshalsmotorvejen, men det nægter nordmanden.

- Jeg indrømmer at have kørt 150-160 kilometer i timen, men jeg har ikke kørt 236 kilometer i timen. Politiet har ikke noget konkret bevis, siger Shakha Ameen, der er bilimportør bosiddende i Stavanger.

Se indslaget om beslaglagte biler her:

- Ingen respekt for reglerne

Lamborghinien står nu bag lås og slå i en hal på politiets lager i Aalborg Øst. Her der fyldt godt op, for politiet har beslagt 70 køretøjer siden de nye regler om vanvidsbilisme trådte i kraft 1. april - et antal som kommer bag på politiet.

- Jeg kan ikke forstå, at man ikke har mere respekt for de regler, der er, og at man er villig til at risikere sit køretøj. Det forstår jeg ikke, siger Thomas Ottesen, politikommissær, Færdselsafdelingen, Nordjyllands Politi.

Der er godt fyldt op på politiets lager. Foto: Jesper Bo Winther / TV2 Nord

Politiet kan beslaglægge et køretøj, hvis man bliver stoppet med en promille på mere end 2,0, hvis man kører mere end 100 procent for stærkt - dog mindst 100 kilometer i timen, hvis man kører mere end 200 kilometer i timen på motorvejen eller kører særligt hensynsløst.

Føler sig uretfærdigt behandlet

Shakha Ameen synes de danske regler er for skrappe. Han fortæller at han har betalt tre millioner norske kroner for sin Lamborghini, der nu er beslaglagt. 

Han mener at han bliver straffet hårdere end andre, der har kørt lige så stærk – bare i en billigere bil.

Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord

- Skal det ikke have alvorlige konsekvenser, hvis man har kørt så hurtigt, som du har?

- Der er i orden, hvis man for eksempel har kørt for hurtigt flere gange, men hvis det er engangstilfælde, så synes jeg, det er uretfærdigt, siger Shakha Ameen.

HVORNÅR ER DET VANVIDSKØRSEL?

Følgende overtrædelser betragtes som vanvidskørsel:


- Kørsel med hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved kørsel over 100 km i timen

- Kørsel med en hastighed på 200 km i timen eller derover

- Spirituskørsel med en promille over 2,00

- Uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder

- Uagtsom forvoldelse af betydelig skade på nogens legeme eller helbred under særligt skærpende omstændigheder

- Særlig hensynsløs kørsel


Kilde: Politi.dk

At 70 biler er blevet beslaglagt kommer bag på Venstres retsordfører, Preben Bang Henriksen, der var med til at indføre de nye regler.

- Det er rigtig mange. Jeg er måske mest overrasket over, at det ikke er feset ind, hvad konsekvensen er af det her. En ting er, at vi skærpede straffen. For mange vil den alvorligste straf være at få konfiskeret en bil, siger han.

Vil hellere i fængsel

Shakha Ameen siger, at han hellere vil tage en tur i fængsel frem for at miste sin bil, som han har arbejdet i mange år for at få råd til. Nu risikerer han begge dele.

Bilen koster tre millioner kroner. Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Ud over at man risikerer at få beslaglagt og konfiskeret sit køretøj, hvis det anvendes til kap- og væddeløbskørsel eller andre typer af vanvidskørsel, vil en overtrædelse af dette som udgangspunkt medføre ubetinget frakendelse af førerretten i minimum 3 år efter færdselsloven.

Jeg kan ikke forstå, at man ikke har mere respekt for de regler, der er, og at man er villig til at risikere sit køretøj.

Thomas Ottesen, politikommissær

Samtidig er straffen blevet skærpet fra bøde til fængsel ved de groveste hastighedsforseelser, hvor hastigheden overskrider 200 km i timen eller mere end 100 procent for hurtigt, hvis hastigheden er mere end 100 km i timen.

Sådan fordeler de 70 beslaglagte biler sig

- 31 køretøjer er taget, efter bilisten har kørt med en promille over 2,00

- 24 køretøjer er taget for for høj fart, hvor bilisten enten kørte mere en dobbelt så hurtigt som det tilladte - dog mindst 100 km/t - eller over 200 km/t på motorvej.

- 15 biler er taget for særlig hensynsløs kørsel eller for at have udsat andre for fare.

-Syv af de beslaglagte biler er leasede.

Kilde: Nordjyllands Politi

De nye regler blev indført efter flere dødsulykker, som vanvidsbilister var skyld i. 

Selvom der har været skrevet og sagt meget om den nye lov, så har den endnu ikke haft den effekt, som både politi og politikere havde håbet på.

- Vi havde jo gerne set, at kurven var nedadgående og at vi nærmest ikke tog nogen nu, men fordelingen ud over året viser, at det er nogenlunde det samme vi tager måned for måned, siger Thomas Ottesen.

Endnu uvist, hvad der skal ske med Lamborghinien

Preben Bang Henriksen tror og håber, at lovgivningen får effekt med tiden.

- På et tidspunkt tror jeg, at den præventive virkning sætter ind. Når man opdager, at venner og bekendte, der kører vanvittigt i trafikken, mister deres biler, så tror jeg også, at den enkelte finder ud af det, siger han.

Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Indtil nu er bilerne kun beslaglagt af politiet. I begyndelsen af det nye år kommer sagerne for retten, hvor en dommer afgør, om bilerne skal endeligt konfiskeres og sælges på auktion.

Hvis det er engangstilfælde, så synes jeg, det er uretfærdigt.

Shakha Ameen, bilejer

Shakha Ameen ved endnu ikke, hvornår hans sag kommer for retten.


Havne-sag trækker ud: Omstridt advokatundersøgelse bliver flere måneder forsinket

Foto: Henriette Maj Pedersen / TV2 Nord

Advokatundersøgelsen, som skal klarlægge, hvad der førte til det økonomiske kaos på Frederikshavn Havn, trækker ud. Den er nemlig mere omfattende end forventet.

Det bliver først i det nye år.

Faktisk skal vi helt hen i uge ni, før advokatfirmaet Bech-Bruun ventes at være færdig med advokatundersøgelsen.

Den skal give svar på, hvordan økonomien i Frederikshavn Havn kunne udvikle sig så skidt, at Frederikshavn Kommune i maj var nødsaget til at overtage driften af havnen med en samlet gæld på 1,7 milliarder.

Det har advokatfirmaet Bech-Bruun orienteret Frederikshavn Kommune om.

- Arbejdet har vist sig mere omfattende end forventet, siger Frederikshavn Kommunes borgmester Karsten Thomsen (S).

Advokatundersøgelsen var oprindelig lovet færdig inden udgangen af december, og alle relevante personer i undersøgelsen skulle efter den oprindelige plan have været interviewet til undersøgelsen midt i november.

Sådan er det ikke gået.

Flere skal spørges

Advokatfirmaet har nemlig for nyligt udvidet kredsen af relevante personer i sagen.

Det betyder, at en række tidligere medlemmer af økonomiudvalgene i Frederikshavn Kommune nu også har fået mulighed for at komme med deres bemærkninger.

Desuden er advokatfirmaet også - i følge TV2 Nords oplysninger - stadig i dialog med de tidligere bestyrelsesmedlemmer i Frederikshavn Havn for at få dem til at bidrage til undersøgelsen.

De fire bestyrelsesmedlemmer, som valgte at træde ud af bestyrelsen i Frederikshavn Havn i september 2023, har i første omgang afslået at deltage i undersøgelsen, da de ikke har kunnet få adgang til de dokumenter, der ligger i bestyrelsesportalen og få indsigt i hvilke dokumenter, der er inddraget i undersøgelsen.

Flere undersøgelser i gang

Advokatundersøgelsen er en del af en stribe undersøgelser om, hvad der er foregået på Frederikshavn Havn og Frederikshavn Kommune forud for det økonomiske kollaps på havnen.

Venstre har politianmeldt kommunen, efter TV2 Nord har afsløret, at en kommunal medarbejder fortæller, hvordan dokumenter i aktindsigter er blevet sorteret fra og dermed mørklagt for offentligheden.

Det bliver forklaret på en hemmelig lydoptagelse, hvor den kommunale medarbejder opfordrer Frederikshavn Havn til at gøre det samme.

Ankestyrelsen er ligeledes gået ind i sagen om den hemmelige lydoptagelse, mens også Folketingets Ombudsmand har bedt om at blive orienteret i sagen fra Frederikshavn.

Oplysninger tilbageholdt

TV2 Nord har i forbindelse med afdækningen af "Skandalen om Frederikshavn Havn" desuden afsløret, at en række dokumenter og rapporter blev tilbageholdt helt eller delvist af kommunaldirektøren og borgmesteren, og dermed ikke blev forelagt for byrådsmedlemmerne.

Blandt andet har et fortroligt notat som Frederikshavn Kommune selv udarbejdede i januar 2022 om havnens økonomi aldrig været forelagt for hele byrådet

En rapport med seks forslag til at sikre havnens dårlige økonomi, nåede først byrådet 15 måneder efter den blev sendt til forvaltningen og daværende borgmester Birgit S. Hansen.

Politikerne i Frederikshavn Kommune har bevilliget 2,5 millioner til advokatundersøgelsen, og selv om den nu bliver forsinket med flere måneder, forventer borgmesteren ikke, at den bliver dyrere.


Breaking

Styrelse melder klart ud: Uvis fremtid for omdiskuteret regnskab

Byrådsgruppen i Frederikshavn Kommune nægtede at underskrive Frederikshavn Havns regnskab for 2023.

Et afgørende - og ventet - notat er nu lagt på bordet i den langstrakte affære om havnen i Frederikshavns skrantende økonomi.

For nyligt landede Frederikshavn Havns regnskab for 2023, og det viste et dundrende underskud på 340 millioner kroner.

Da kommunalbestyrelsen i Frederikshavn Kommune fik resultatet at vide, nægtede de efterfølgende at underskrive regnskabet.

- Vi vælger at sige, at vi ikke vil skrive under. Det er der ikke noget utrygt ved. Jeg går ud fra, at dem som har udarbejdet regnskabet, har styr på regnskabet, men jeg sad ikke dernede, så derfor vil jeg ikke skrive under, sagde socialdemokraternes gruppeformand Gitte Kiilerich dengang.

Selvom regnskabet ikke blev skrevet under, var især Venstre fortalere for, at kommunalbestyrelsen skulle skrive under. Undervejs lød det blandt andet fra Venstres Lone Haugaard:

- Jeg synes, at det er ærgerligt, at den her kommunalbestyrelse igen og igen kommer til at optræde som et cirkus.

Havnelov tager ikke højde for problem

Frederikshavn Havn skiftede i foråret ejerform, hvor det gik fra at være en kommunal selvstyret havn med egen bestyrelse til at være en kommunal havn, hvor kommunalbestyrelsen træffer valg på havnens vegne. Men i november nægtede kommunalbestyrelsen altså at underskrive regnskabet.

I stedet ville de have Trafikstyrelsens vurdering af, om det er kommunalbestyrelsens ansvar at skrive under. Og den vurdering er nu kommet. I et notat, der er sendt til Frederikshavn Kommune, skriver de:

- Trafikstyrelsen kan bekræfte, at en selvstyrehavns regnskaber skal godkendes af kommunalbestyrelsen i ejerkommunen.

Pressechef hos Trafikstyrelsen Frederik Roed uddyber overfor TV2 Nord:

- Principielt set skal kommunalbestyrelsen skrive under jævnfør havnelovens paragraf 9 stk 3.

Hvad så når havnen har skiftet ejerform midt i regnskabsperioden, og kommunalbestyrelsen derfor nægter at underskrive?  

- Havneloven tager ikke højde for det spørgsmål her. Den siger bare, at en kommunal havns regnskaber skal godkendes af kommunens kommunalbestyrelse, siger Frederik Roed.

Ingen konsekvenser?

Med andre ord ligger det altså udenfor havnelovens område at vurdere, hvem der skal underskrive regnskabet, når ejerformen er ændret undervejs i regnskabsperioden.

Frederikshavn Kommunes revisionsfirma, BDO, skriver desuden i samme notat, at der ifølge deres vurdering:

'Ikke er nogen konsekvenser ved, at der ikke foreligger et underskrevet årsregnskab for Frederikshavn Havn'.

Det er Trafikstyrelsen, der behandler eventuelle klager, der skulle komme i forbindelse med en havns manglende regnskab.

Frederikshavn Havn har en samlet gæld på 1,73 milliarder kroner.


Iværksætter vil sælge titusindvis af el-cykler i hele verden

Foto: Nimbus Motorcycles

De nye elcykler er inspireret af en gammel dansk motorcykel.

De første fire cykler er allerede klar - men der skal mange flere til. 

Inden for fem år vil Nimbus Motorcycles nemlig producere imellem 35- og 40.000 elcykler. 

Cyklerne er produceret i Thisted, hvor de torsdag kunne aflevere de første fire cykler til deres nye ejere. 

- Det er den måske største dag i vores fireårige rejse, fortæller Claus Støvlbæk Clausen, der er grundlægger af Nimbus Motorcycles.

Han fortæller, at firmaet forventer at skulle eksportere 90 procent af de 40.000 elcykler, som de gerne vil producere i 2029. 

Er det overhovedet realistisk, når I kun har lavet fire indtil videre?

- Alting har en start du. Vi startede projektet i 2020, og processen har været rigtig fin. Nu er vi i gang.

Inspireret af en klassiker 

De nye elcykler er inspireret af den gamle motorcykel Nimbus Model C, der blev kendt som ’Humlebien’, som Fisker & Nielsen lancerede i 1934 og producerede frem til 1959. 

Fisker & Nielsen har i dag ændret navn til Nilfisk og laver ikke længere motorcykler - de ejer dog stadig rettighederne til Nimbus-brandet.

Det har Claus Støvlbæk Clausen og Nimbus Motorcycles købt sig til at kunne låne i en årrække. 

Elcyklen er inspireret af de gamle Nimbus motorcykler. Foto: Nimbus Motorcycles
Foto: Nimbus Motorcycles

- Det er hemmeligt, hvor mange år det er, men det er mange år, det kan jeg vidst godt fortælle, siger grundlæggeren. 

Den gamle ”humlebi” var i mange år den foretrukne motorcykel hos både politiet, forsvaret, og post- og brandvæsnet.

Claus Støvlbæk Clausen fortæller, at Nimbus Motorcycles også vil komme til at producere elmotorcykler. 


Onsdag i næste uge vil der være en stor beredskabsøvelse, som finder sted ved Frederikshavn Kraftvarmeværk.

I tidsrummet 17:00 til 20:30 vil der onsdag i næste uge være masser af uniformer, blå blink og store udrykningskøretøjer, hvis man befinder sig ved Frederikshavn Kraftvarmeværk.

Region Nordjylland, Nordjyllands Beredskab, Beredskabsstyrelsen og Nordjyllands Politi samt Hjemmeværnet deltager i øvelsen, hvor der vil indgå omkring 140 personer.

- Vores klargøring til øvelsen begynder tidligere på eftermiddagen, faktisk allerede omkring klokken 14:00, så borgere og trafikanter i området vil kunne se mange køretøjer og indsat personel, siger øvelsesleder, Claus Dahl Olesen.

- Så det er et større setup, vi opererer med, når vi afholder disse vigtige beredskabsøvelser. Og det vil betyde, at der er nogle trafikale forstyrrelser, siger øvelseslederen.

Spærringer i området

Hjemmeværnet kommer til at afspærre Vendsysselvej ved Niels Juels Vej og Hobrogade. Fra 14:00 til 17:00 vil der være delvist spærret, og mellem 17:00 til 20:30 vil der være helt spærret. Fra 20:30 er der igen delvist spærret, indtil oprydningen er færdiggjort senest klokken 22:00.

Øvelsens scenarie kommer til at være en større tilskadekomst på en industrivirksomhed, og den skal være med til at styrke myndighedernes håndtering af en sådan situation.

- Meget nærmere kan jeg ikke komme detaljerne, da der jo også skal være et overraskelsesmoment til stede for vores indsatte kollegaer, så vi sikrer, at alle får en optimal læring ud af dagen, siger Claus Dahl Olesen.  


Foto: Vendsyssel FF

Karim Zaza har været i Vendsyssel FF i mere end ti år, men nu er det slut.

På Vendsyssel FF's facebook-side offentliggør klubben, at målmandstræner Karim Zaza stopper i klubben efter mere end ti års tjeneste.

- Jeg har i mine over ti år i klubben gået på arbejde med det største smil på læben, og jeg har nydt at være med til at bidrage til udviklingen af nogle dygtige keepere og fodboldspillere igennem min tid i klubben, siger Zaza.

Karim Zaza stoppede sin aktive karriere i Vendsyssel FF i 2014, og i 2015 tiltrådte han som målmandstræner.

- Der er overhovedet ikke noget dramatisk i mit stop, og det er heller ikke fordi, at jeg skal noget andet i fodboldbranchen. Jeg ønsker blot at være mere sammen med familien i weekenderne, hvilket jeg glæder mig til at få mere tid til fremover, siger Karim Zaza.

49-årige Zaza har i sin aktive karriere repræsenteret en lang række klubber i form af FC København, Silkeborg, Brøndby IF, OB og så fik han 147 kampe for AaB.