Lettede vognmænd: EU-dom sikrer fair konkurrence med udenlandske chauffører
Ifølge en afgørelse fra EU-domstolen er den danske fortolkning af reglerne for, hvor mange ture udenlandske lastbiler må køre internt i Danmark, ikke ulovlig. Brancheforeningen og 3F jubler.
EU-domstolen har netop givet Danmark medhold i strenge regler for cabotagekørsel, der skal sikre ordentlige konkurrencevilkår mellem danske og udenlandske chauffører.
Udenlandske chauffører må maksimalt køre tre ture med varer i Danmark, før de skal krydse grænsen og forlade Danmark igen. Sådan har reglerne for såkaldt cabotagekørsel - blandt vognmænd kaldet piratkørsel - været i Danmark siden 2013.
Vi er i godt humør, det er vi.
KimTatt Jakobsen, Dansk Transport og Logistik
Og det bliver de ved med at være takket være en ny afgørelse fra EU-domstolen. Danmark var ellers blevet hevet for domstolen af EU-kommissionen, som ikke mente, at de strenge regler var lovlige i forhold til EU's regler.
Men med afgørelsen kan blandt andet de nordjyske vognmænd nu ånde lettet op og i stedet for at frygte øget konkurrence fra udenlandske chauffører, der ofte kører til en lavere løn end de danske.
- Vi er i ret godt humør, det er vi. Det giver EU et vink med en vognstang om, at vi bliver nødt til at skulle den her vej, siger Kim Tatt Jakobsen, der er leder for Dansk Transport og Logistik Region Midt-Nord.
Regler strammet i 2013
Reglerne for den såkaldte cabotagekørsel - altså udenlandske chaufførers kørsel internt i Danmark - blev strammet i 2013 for at gøre sværere for eksempelvis østeuropæiske lastbilchauffører at underbyde deres danske kolleger på ture inden for grænserne.
De nye regler betyder nemlig, at en udenlandsk chauffør kun må enten losse eller læsse sin bil tre gange - og så læsse eller losse en enkelt - inden han skal forlade landet igen.
- Hvis du har haft et læs med til Skagen, så er det meget fornuftigt, at du kan have et læs med tilbage - problemet opstår, hvis du ligger og kører Aalborg-Skagen-Aalborg-Skagen, siger Kim Tatt Jakobsen fra Dansk Transport og Logistik.
- Selve ideen med cabotage er jo god - reglerne er bare så vage, at de er blevet misbrugt, tilføjer han.
Glæden til trods mener både vognmændendes brancheforening og fagforeningen 3F Nordjylland dog, at målet langtfra er nået. Men dagens dom er et skridt på vejen mod ordnede konkurrenceforhold i Europa.
- Vi har ikke noget imod at konkurrere med bulgarere, hvis vi gør det på ordnede vilkår - så har vi overhovedet ikke noget problem med det, siger Kim Tatt Jakobsen.