Millioner skal spares: Tog og busser står for skud
Foto: Arkivfoto/Per Frank Paulsen / TV2 Nord
Region Nordjylland forventer et underskud på 50 millioner kroner på den kollektive trafik i 2024.
Det er ikke lang tid siden, at der sidst skulle findes besparelser på den kollektive trafik i Nordjylland, og nu sker det igen.
Lige nu forventer Region Nordjylland et merforbrug på den kollektive trafik på 50 millioner kroner i 2024, og de penge skal findes ved besparelser.
Det fortæller Peder Key Kristiansen (S), der er formand for regionsrådets udvalg for regional udvikling og innovation.
Det er især togdriften, der er blevet dyrere end forventet, hvor stigende brændstofpriser er den primære årsag til, at Nordjyllands Trafikselskab har brugt flere penge end først antaget. For selvom brændstofpriserne på tankstationerne er begyndt at stabilisere sig, så er det, ifølge Peder Key Kristiansen, ikke tilfældet for det grønne brændstof, den kollektive trafik bruger.
- Det er dybt frustrerende. Vi tog et ordentligt hug sidste år og sparede 12 millioner og selv med den besparelse er det ikke nok, siger Peder Key Kristiansen.
Tal fra Region Nordjylland viser også, at det er blevet dyrere at drive den kollektive trafik siden 2019, hvor man forventer, at udgifterne vil være omkring 400 millioner kroner højere i 2024 sammenlignet med 2019.
I samme periode er Region Nordjyllands tilskud til bus- og togdriften steget fra 263 millioner kroner til i 2024 at være 353 millioner kroner - det svarer til en stigning på 34 procent. Samtidig er tilskuddet fra Staten kun steget med godt 15 procent.
Skal nedlægge afgange
Nu skal udvalget Peder Key Kristiansen er formand for og regionsrådet have politiske drøftelser om, hvor der kan findes nogle penge internt i regionen. Kan de ikke finde de nødvendige 50 millioner kroner over de næste fire år, bliver de nødt til at nedlægge afgange for at kunne få kassen til at gå op.
- Sidste år tog vi en del afgange, hvor der var få passagerer. Der er ikke nogen lette løsninger tilbage, og der er ikke længere afgange, hvor der ikke sidder passagerer, siger Peder Key Kristiansen.
Det er den regionale trafik, som regionen kan nedlægge afgange på, og det vil primært ramme expresbusser og togforbindelser, men hvor mange afgange der må nedlægges, kan Peder Key Kristiansen ikke svare på endnu.
Besparelser vil kunne ses på køreplaner
Allerede til august vil borgere i Nordjylland dog kunne mærke ændringer i den kollektive trafik, når de nye køreplaner træder i kraft. De ændringer sker på baggrund af sidste års besparelser, mens de kommende besparelser først vil kunne mærkes senere.
- De beslutninger, vi skal træffe nu, vil man kunne se i 2024, når der til august næste år kommer nye køreplaner på busserne og senere i december kommer nye køreplaner for togene, siger Peder Key Kristiansen.
De kommende besparelser har Region Nordjylland mulighed for at sprede ud over fire år.