Nej til Facebook i arbejdstiden
Foto: TV2/Nord
(Arkivfoto)
På mere end hver fjerde virksomhed i Nordjylland har lederne vurderet, at det var nødvendigt at træde på bremsepedalen i forhold til medarbejdernes trafik på Facebook og andre sociale medier i arbejdstiden.
Det fremgår af en ny undersøgelse fra Lederne.
Undersøgelsen viser, at 28 procent af lederne i Nordjylland har oplevet tilfælde, hvor det var nødvendigt at sætte grænser for eller føre kontrol med medarbejdernes brug af sociale medier i arbejdstiden.
Samtidig er det kun 25 procent af virksomhederne i området, som ifølge undersøgelsen har formuleret etiske retningslinjer for medarbejdernes brug af Facebook, Twitter og LinkedIn.
- Medarbejderes brug af Facebook og andre sociale medier generer mig ikke som sådan, men i arbejdstiden bør man begrænse den tid, man er "på" privat, så det ikke går ud over effektiviteten, siger afdelingsformanden for Lederne Vendsyssel, Henning Andersen Fisker.
Han mener ikke, at virksomheder nødvendigvis skal indføre deciderede retningslinjer eller politikker på området.
- Som leder bør man i stedet tage dialogen med den enkelte, hvis man oplever, at personen bruger uacceptabelt meget tid på sociale medier eller andre private gøremål, fastslår Henning Andersen Fisker.
71 procent af lederne i Nordjylland har selv en profil på et eller flere sociale medier.
Undersøgelsen er baseret på svar fra 1.769 ledere, heraf 130 fra Nordjylland.